Opracowanie w sposób kompleksowy przedstawia kompetencje rady pedagogicznej publicznego przedszkola, szkoły i placówki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa - ustaw i rozporządzeń. W książce omówiono takie typy kompetencji, jak: - kompetencje stanowiące rady pedagogicznej, - opinie rady pedagogicznej, - wystąpienia rady pedagogicznej o opinie i zgody, - porozumienia rady pedagogicznej, - zgody oraz wnioski rady pedagogicznej. Każda kompetencja została opisana w sposób zupełny, m.in. ze wskazaniem, na podstawie jakich przepisów prawa oraz w jakim typie jednostki oświatowej jest wykonywana. Opisy uzupełniono przykładami uchwał rady pedagogicznej podjętymi w zakresie danej kompetencji. Opracowanie uwzględnia stan prawny wynikający z reformy oświaty, tj. z przepisów ustaw z dnia 14 grudnia 2016 r.: Prawo oświatowe oraz Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Na mocy tych przepisów: przeniesiono część kompetencji dotychczas ujętych w ustawie o systemie oświaty do ustawy - Prawo oświatowe; usunięto procedurę wprowadzania w szkole innowacji pedagogicznych; - uchylono ramowe statuty przedszkoli oraz szkół i wprowadzono nowe regulacje dotyczące ich statutów; - połączono program wychowawczy i program profilaktyki w jeden program wychowawczo-profilaktyczny; - zmieniono kompetencje dotyczące rekrutacji uczniów do szkół poszczególnych typów.