Konwencje. Stereotypy. Złudzenia

Monika Malessa-Drohomirecka
Konwencje. Stereotypy. Złudzenia
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Program 2 Polskiego Radia: „Kobiety u Conrada to najczęstszy dodatek do mężczyzn” – rozmowa z Autorką

Dla przyzwyczajonego do ustalonych ról obyczajowych polskiego szlachcica, jakim pozostał w dużej mierze Conrad, ambicje emancypacyjne kobiet musiały być dużym wyzwaniem. Choć miał świadomość nieuchronności zmian, obawiał się ich. Dowodem jest nasycona ironią narracja Gry losu i obecna w powieści wyraźna krytyczna rezerwa wobec feminizmu. Podobny dystans zachowuje narrator wobec postawy życiowej Winnie Verloc (Tajny agent) i dokonanego przez nią zabójstwa.
Fragment

Joseph Conrad wprowadza do swych utworów m.in. konwencję femme fatale, będącą literackim odpowiednikiem mizoginicznych poglądów epoki. Jednocześnie na sposób przedstawienia przez niego relacji między kobietami a mężczyznami miała także wpływ pełna sprzeczności postawa pisarza wobec świata i ludzkiej natury. Trwało w nim nieustanne napięcie między afirmacją a sceptycyzmem. Udziela się ono również bohaterom, utrudniając im wzajemne porozumienie.

Światy kobiet i mężczyzn są odmienne, dalekie od siebie. Miłosne oczarowanie okazuje się być tylko złudzeniem. Uświadamia bohaterom dzielącą ich przepaść i pogłębia samotność.



PRZEDMOWA

WSTĘP

ROZDZIAŁ I
Zderzenie przeciwieństw

1. Kobiecy i męski idealizm

2. Pozytywny potencjał kobiet wobec sceptycyzmu mężczyzn

3. Społeczne wykluczenie

4. Wokół płci

5. Doświadczenie braku

6. Wobec feminizmu

7. Na tropie mizoginizmu

8. Projekt męskiej fantazji

9. Obawa przed żywiołem kobiecości

ROZDZIAŁ II
Presja nowoczesności

1. Mit szlacheckiego dworu

2. Cena postępu

3. Zapowiedź wielkich zmian

4. Pozycja kobiet w społeczeństwie XIX wieku

5. Ruch emancypacji kobiet

6. Literatura wobec zagadnień społecznych

7. Literackie inspiracje Josepha Conrada. Stosunek do kultury popularnej

8. Utracona jedność świata

9. Koncepcja historii


ROZDZIAŁ III
“Muszę wytrwać w tym co robię, aby nie dać się zmorom”

1. Doświadczenie dzieciństwa

2. Wśród kobiet

3. Apollo Korzeniowski

4. Okres marsylski

5. Stracone złudzenia

6. Conradowskie widzenie świata

Pesymizm

Stosunek do religii

Sceptycyzm poznawczy

7. Melancholia i depresja a praca twórcza

ROZDZIAŁ IV
Wobec konwencji

1. Doświadczenie przemocy

Poza prawem

Oddanie idei

2. Źródła niepowodzeń miłosnych

Namiętność w cieniu śmierci

Brzemię utraty

3. Ubóstwienie kobiet jako substytut erotyzmu

Ambiwalentna postawa mężczyzn

4. W pułapce – obraz związków małżeńskich

Przypadek państwa Fyne (Gra losu)

Pod presją obyczajowości epoki (Powrót)

Gra pozorów - Winnie Verloc i Adolf Verloc (Tajny agent)

Moralność wspólnoty - Susan i Jean Pierre Bacadou (Idioci)

Małżeństwo Davidsonów ( Dla dolarów)

Peter Willems i Joanna Hudig ( Wyrzutek)

Małżeństwo kapitana McWhirra (Tajfun)

Schomberg i jego żona (Zwycięstwo)

Dolores i Jose Ortega (Siostry)

Rodzina kapitana Hermanna (Falk)

5. Gra konwencjami

Tradycja sentymentalno – rycerska

Sztafaż melodramatyczny

W kostiumie miłości dworskiej

Motywy antyczne w sceptycznym oglądzie

Estetyzacja


ROZDZIAŁ V
Zjawisko emancypacji kobiet w utworach Conrada
Stosunek pisarza do feminizmu i płci

1. Męski sąd na kobiecą naturą

2. Mizoginizm w literaturze epoki:
Sacher – Masoch, Sienkiewicz, Conrad, Żeromski


Praktyczne i pozbawione skrupułów

3. Formy wykluczenia kobiet

Skolonizowanie domowej przestrzeni

Stygmatyzacja przez milczenie

4. Pułapki kobiecości

Pragnienie wolności czy akt rozpaczy?

Daremność ofiary

5. Społeczny kontekst utworów

Wobec emancypacji

Echo teorii Cezarego Lombroso

Obraz “domowego ogniska”

6. Seksualność conradowskich bohaterów

Felicja Moorspom - “kobieta anIoł” (Plantator z Malaty)

Jones, Ricardo, Heyst (Zwycięstwo)

Jim i Dain Waris; Jim i Tamb'Itam (Lord Jim)

Alicja Jacobus i kapitan europejskiej floty (Uśmiech fortuny)

Flora de Barral i Zoo Fyne (Gra losu)

Zmącona tożsamość

Płeć a dostęp do wiedzy


ROZDZIAŁ VI
Między romantyzmem a modernizmem

1. Przezwyciężanie idiomu polskiego romantyzmu

2. Modernistyczne oblicze Conrada

3. Modernistyczna strategia narracyjna

4. Tragizm istnienia

5. Ironia tragiczna

6. Tropy egzystencjalne – w pułapce absurdu


Podsumowanie
Bibliografia
Indeks nazwisk

Data wydania: 2017
ISBN: 978-83-242-3175-1, 9788324231751
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 336

Autor

Monika Malessa-Drohomirecka Monika Malessa-Drohomirecka jest historykiem literatury, doktorem nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, członkiem Polskiego Towarzystwa Conradowskiego. Przez wiele lat związana współpracą z „Nowymi Książkami” i „Toposem”, publikowała r...

Pozostałe książki:

Jak korzystać z wolności? Konwencje. Stereotypy. Złudzenia Literatura i jej konteksty
Wszystkie książki Monika Malessa-Drohomirecka

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Konwencje. Stereotypy. Złudzenia? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Konwencje. Stereotypy. Złudzenia. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat