Jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju, przez niektórych badaczy wręcz opisywanego jako eksplozja, nowych języków w komunikowaniu medialnym. Powoli w przeszłość odchodzi jeden kod mediów, o którym już dziś należy pisać w liczbie mnogiej, gdyż mamy do czynienia z różnorodnymi kodami medialnymi. Tradycyjne modele komunikacji, opisywane w podręcznikach z zakresu nauki o komunikowaniu, już nie przystają do dzisiejszej rzeczywistości multimedialnej. [...] Kultura rozumiana jako komunikacja - podlega pewnym regułom pozwalającym ludziom dotrzeć do wspólnych znaczeń. Kontekst kulturowy, wspólna wiedza łącząca rozmówców jest tą treścią, na gruncie której dochodzi do wzajemnego zrozumienia. Wyróżnić w nim możemy pewne zasady i społeczne formy, które pozwalają partnerom łatwo orientować się w przedmiocie komunikacji, gdyż one same kształtowane są przez kulturę. Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy rozwoju to monografia, na którą składają się prace wielu Autorów, którzy polem swojej naukowej refleksji uczynili współczesne media, popkulturę oraz nowe strategie komunikacyjne, jakie stosują dzisiejsi twórcy, producenci medialni, artyści i rzemieślnicy, którym przyszło tworzyć i komunikować się z odbiorcami, widzami, słuchaczami, czytelnikami, internautami w sytuacjach komunikacyjnych, jakie już na trwałe /ugościły w realiach XXI wieku. (Fragment Wstępu)