Monografia, którą oddajemy do rąk czytelnika, ze względu na swą tematykę wpisuje się w pola teoretyczne i praktyczne szeroko pojętej edukacji międzykulturowej. Jako autorki podjęłyśmy wysiłek rozpoznania i zrozumienia dziecięcych doświadczeń, które generują sytuacje społeczne są komplikowane kontekstami i problemami (wielo)kulturowymi. Książka jest przyczynkiem do dyskusji o wikłanie dziecka w zasięg oddziaływania różnicy kulturowej i w praktyki edukacyjne, które są lub nie są wrażliwe na (wielo)kulturowość sytuacji społecznych, w tym sytuacji szkolnych. Mamy zatem cichą nadzieję, że nasza praca choć w minimalny sposób wzbogaci pole teoretyczne tych subdyscyplin pedagogicznych, które zajmują się sprawami dziecka i (wielo)kulturowości. Jednocześnie książka może być przydatna w praktyce edukacyjnej, wspierając szeroko pojętą edukację i integrację dzieci w sytuacji zróżnicowania kulturowego. Może również wzbogacać wiedzą te programy edukacyjne, których celem jest wytwarzanie postawy otwartości wobec różnicy kulturowej. (Ze Wstępu)
Kulturowe konteksty dzieciństwa to ważna i niezwykle aktualna oraz potrzebna na polskim rynku wydawnictw naukowych publikacja, sytuująca się na pograniczu nauk pedagogicznych i socjologicznych. Autorki w sposób interesujący, wsparty analizą i dyskusją ujęć teoretycznych podjętej problematyki prezentują zagadnienie rekonstruowania pojęć dziecka i dzieciństwa w kontekście różnic kulturowych i budowania tożsamości społeczno-kulturowej. Wnikliwość podejścia do tego zagadnienia, wieloaspektowość dyskusji problematyki, egzemplifikacja teoretycznych analiz to niewątpliwe walory tej publikacji. (prof. Małgorzata Żytko)