W jaki sposób ocenić firmę, z którą chcielibyśmy nawiązać bliższą współpracę? Na co zwrócić uwagę, aby uniknąć błędów? Książka wskazuje najbardziej przydatne narzędzia, którymi można się posłużyć do oceny kontrahenta. - Część pierwsza przedstawia finansowy cel działania i podstawowe elementy kształtujące finansowy obraz przedsiębiorstwa kontrahenta (dlaczego nasz kontrahent zachowuje się w określony sposób i jak takie zachowanie interpretować oraz jakie znajdzie to odzwierciedlenie w informacjach, które od niego otrzymamy). - Druga część to omówienie sprawozdań finansowych kontrahenta i informacji, jakie można z nich uzyskać. - Trzecia część poświęcona jest analizie wskaźnikowej, z wyróżnieniem wskaźników, które najczęściej pomagają dokonać oceny kontrahenta. - W czwartej i piątej części prezentowane są dwa modelowe przypadki kontrahentów: odbiorców i dostawców. - Na końcu zamieszczono wzory przydatne przy analizie wartości pieniądza w czasie oraz tablice finansowe.