Opinia na temat książki Od edukacji sportowej do olimpijskiej

@oficynaIMPULS @oficynaIMPULS · 2012-12-05 12:47:55
Impuls poleca
Autor wykazał się znaczącą erudycją nie tylko w przedmiocie badań, ale także w jego licznych interdyscyplinarnych uwarunkowaniach, pokazanych na wielu płaszczyznach naukowych dociekań. [...] cytaty służą albo jako argumenty naukowe do wykładanych tez, albo ich ilustracje, czasami wzmocnienie. Stąd też wielość perspektyw odniesienia. Praca stanowi oryginalne studium w takim ujęciu i w świetle interdyscyplinarnej wiedzy, w której sytuuje autor swój przedmiot badań. Ma duże wartości poznawcze, zarówno dla humanistów, jak i specjalistów nauk o kulturze fizycznej, a nawet praktyków, jakimi są nauczyciele wychowania fizycznego i trenerzy. Ci ostatni [...] mogą wydobyć z niej wartości aplikacyjne cenne dla praktyki sportowej. Na pewno powinni to uczynić przedstawiciele nauk o kulturze fizycznej, wykorzystując istotny potencjał naukowy tej rozprawy i oryginalność ujęcia w rozważaniach dotyczących szczególnie psychologii sportu, pedagogiki sportu, socjologii sportu, teorii wychowania fizycznego i sportu czy antropomotoryki. Wartość pracy wzrasta w świetle własnych kontaktów autora ze sportem (w roli zawodnika i trenera) i ukończonych studiów w Akademii Wychowania Fizycznego, w której wyróżniał się potrzebą poznania wielorakich uwarunkowań rozwoju aktywności sportowej młodzieży. Od zawsze szukał przesłanek naukowych dla praktyki sportowej. W tym dostrzegam szczególną wartość rozprawy. Z recenzji prof. zw. dr hab. Zofii Żukowskiej Książka Piotra Błajeta [...] odsłania głęboki wymiar socjalizacyjny i wychowawczy sportu zawodowego. Tylko humanista tej klasy, który sam jest sportowcem i trenerem, a zarazem pedagogiem, może wprowadzać nas w ukryty wymiar kultury sportu wraz z tymi jego tajnikami, które wymagają doświadczania ich niejako od środka. Jest to rozprawa z filozoficznej pedagogiki sportu, daleko wykraczająca poza nauki o kulturze fizycznej i nauki o wychowaniu. Autor łączy w sobie te perspektywy poznania, nadając im zupełnie nowy wymiar. [...] odkrywa istotne uwarunkowania jakości procesu wychowania sportowego i możliwe podłoże pojawiających się w nim błędów, pozwala na dostrzeżenie rzadko obecnych w naszej świadomości sposobów przeżywania czy doświadczania sportu z perspektywy zarówno zawodnika (amatora i profesjonalisty), w tym jego rywala, jak i kibica czy niezaangażowanego obserwatora. Z tej rozprawy powinni skorzystać przede wszystkim profesjonaliści w zakresie kultury fizycznej, politycy sportu, nauczyciele, szkoleniowcy i instruktorzy, a także pedagodzy szkolni, opiekuńczo-wychowawczy i pedagodzy specjalni. Mamy tu podwaliny pod uzasadnienie możliwego wyłaniania nowych problemów naukowo-badawczych w tej dziedzinie socjalizacji, wychowania i kształcenia młodych pokoleń i osób dorosłych. Interdyscyplinarna analiza sprzyja refleksyjności właśnie dzięki tworzeniu wielu perspektyw czy uświadamianiu nam różnych kontekstów aktywności sportowej w naszym życiu. Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
Ocena:
Polub, jeżeli spodobała Ci się ta opinia!
Od edukacji sportowej do olimpijskiej
2 wydania
Od edukacji sportowej do olimpijskiej
Piotr Błajet
10/10

Niniejsze opracowanie traktuje o człowieku zmagającym się z wyzwaniami w aktywności cielesnej, jaką jest sport. Przy tym sport – w przeciwieństwie do pracy fizycznej, mającej zazwyczaj charakter rutyn...

Komentarze
© 2007 - 2024 nakanapie.pl