Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie

Robert Birkholc
Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Podwójna perspektywa to książka o subiektywizacji ‒ o myślach, emocjach i odczuciach bohaterów wyrażanych przez wieloznaczną i często zaskakującą formę filmową. Przedmiotem badań są filmy, w których zabiegi audiowizualne tworzą różnorodne wariacje dotyczące stanów psychicznych postaci. Wewnętrzna perspektywa bohaterów i zewnętrzna perspektywa narracyjna nakładają się na siebie i wchodzą w rozmaite relacje, angażując widza emocjonalnie i zachęcając do interpretacji. Autor pokazuje, jak za pomocą niezwykle złożonych środków stylistycznych twórcy filmowi kreują wielowymiarowy świat wewnętrzny.

Znakomite filmy – Palacz zwłok Juraja Herza, Konformista Bernarda Bertolucciego, Tańczący jastrząb Grzegorza Królikiewicza, Urodzeni mordercy Olivera Stone’a i Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego – stają się polem badań subiektywizacji zapośredniczonej. Figura ta pozwala odbiorcy niemal dotknąć doświadczeń bohatera – jego nieświadomych pragnień, emocji, doświadczeń społecznych, wgranych w umysł schematów kulturowych i doznań cielesnych.

Publikacja ta nie tylko przynosi nowe teoretyczne rozpoznania dotyczące subiektywizacji, lecz także dostarcza praktycznych narzędzi do analizy filmów, w których narracja została przefiltrowana przez perspektywę postaci.

„Książka Roberta Birkholca posiada wszystkie zalety, które powinny charakteryzować inspirującą intelektualnie naukową rozprawę z humanistyki: trafne znalezienie nieopisanego dotąd szerzej obszaru badań, intelektualny horyzont, wyrażający się choćby w bogatej literaturze i umiejętnym jej stosowaniu, pojęciową precyzję, ciekawość poznawczą, logiczną klarowność i stylistyczną elegancję wywodu. (…) Analizy są znakomite i naprawdę odkrywcze, odsłaniając, nazywając i interpretując aspekty raczej tylko intuicyjnie i powierzchownie odczuwane przy «normalnym» oglądzie owych filmów”.
dr hab. Tomasz Kłys, prof. uczelni, Uniwersytet Łódzki

Wstęp
1. W kręgu literatury. Mowa pozornie zależna
2. Subiektywizacja w filmie
3. Subiektywizacja zapośredniczona jako filmowa mowa pozornie zależna
4. Martwe obrazy. Perspektywa nekrofila w "Palaczu zwłok" Juraja Herza
5. Cień, który męczy. Wyobcowanie emocjonalne w "Konformiście" Bernarda Bertolucciego
6. Spojrzenie z dołu. Doświadczenie społeczne w "Tańczącym jastrzębiu" Grzegorza Królikiewicza
7. Ziarno w obrazie. (Pop)kulturowa perspektywa "Urodzonych morderców" Olivera Stone’a
8. Atak na zmysły. Rozkład ciała w "Requiem dla snu" Darrena Aronofsky’ego
Zakończenie

Filmografia
Bibliografia
Nota bibliograficzna
Summary
Indeks nazwisk
Data wydania: 2019-08-20
ISBN: 978-83-242-3545-2, 9788324235452
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Projekty Komparastyki
Kategoria: Historia literatury
Stron: 346
dodana przez: Vernau

Autor

Robert Birkholc Doktor nauk humanistycznych i krytyk filmowy. Zajmuje się przede wszystkim zagadnieniem narracji i sposobem oddawania ludzkich doświadczeń w literaturze i w filmie. Adiunkt w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki UW. Autor książki "...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Podwójna perspektywa. O subiektywizacji zapośredniczonej w filmie. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl