Wprowadzenie
I. Pojęcie sportu. Konteksty pedagogiczne
1. Definicje słowa sport w kontekście historycznym
1.1. Sport wyczynowy jako obszar badań empirycznych
2. Edukacyjne właściwości sportu
2.1. Grecki model wychowania
2.2. Rzymski model wychowania
2.3. Edukacja sportowo-olimpijska
2.4. Edukacja sportowo-merkantylna
2.5. Formy edukacji sportowej
II. Wybrane teorie anomii
1. Sport wyczynowy i formy edukacji sportowej w kontekście wybranych teorii anomii
2. Teoria anomii w ujęciu R. Mertona
2.1. Konformistyczny typ adaptacji w sporcie
2.2. Innowacyjny typ adaptacji w sporcie
2.3. Style adaptacji współczesnych sportowców wyczynowych w kontekście teorii anomii R. Mertona – badania pilotażowe
3. Teoria napięcia R. Agnew
4. Teoria anomii instytucjonalnej S. Messnera i R. Rosenfelda
5. Oczekiwania społeczne względem aktywnej sportowo młodzieży
5.1. Oczekiwania społeczne rówieśników względem zawodnika
5.2. Rola rodziców i szkoły w karierze zawodnika
5.3. Presja wyniku ze strony środowiska kibicowskiego
5.4. Zawodnik wobec postępującej komercjalizacji sportu i presji mediów
5.5. Komunikaty formułowane przez sędziego wobec zawodnika
5.6. Zjawisko merkantylizacji w kontekście współczesnych wymagań względem zawodnika
5.7. Rola olimpijskiej narracji w procesie kształtowania kariery zawodnika
5.8. Rola przepisów gry w procesie kształtowania aprobowanych społecznie zachowań
5.9. Trener a formy edukacji sportowej
III. Fenomen sportu w pedagogice resocjalizacyjnej
1. Sport jako forma resocjalizacji młodzieży w perspektywie historycznej
1.1. Poglądy instynktywistów na proces resocjalizacji
2. Sport w kulturotechnicznych oddziaływaniach resocjalizacyjnych C. Czapowa i S. Jedlewskiego
3. Metoda Resocjalizacji przez Sport (MRS) M. Konopczyńskiego
4. Sport w oddziaływaniach penitencjarnych
5. Aktywność sportowa młodzieży a przestępczość
IV. Metodologia badań własnych
1. Cel, przedmiot i zakres badań
2. Zmienne i wskaźniki
3. Problemy badawcze
4. Metoda, technika i narzędzia badań
5. Charakterystyka osób badanych
6. Miejsce i czas realizacji badań
V. Wyniki
1. Uwarunkowania napięcia anomijnego u aktywnej sportowo młodzieży
2. Poziom napięcia anomijnego towarzyszący aktywnej sportowo młodzieży
3. Sposoby radzenia sobie z napięciem anomijnym u młodzieży uprawiającej sport
4. Zagrożenia wychowawcze edukacji sportowej
5. Potencjał edukacyjny sportu a zagrożenia wychowawcze edukacji sportowej
VI. Wnioski i podsumowanie
Aneks
Skala Poczucia Alienacji: Poczucie Anomii-Ładu Społecznego
Kwestionariusz Poczucia Napięcia i Czynników Ograniczających
Kwestionariusz Stylów Adaptacji Sportowca
Program oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych dla aktywnej sportowo młodzieży
Dekalog rodzica/opiekuna prawnego
Bibliografia