Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej

Bartłomiej Chrzanowski
Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Jeśli sport jest częścią realnego świata, to wśród osób go uprawiających znajdują się zarówno te z dobrymi, jak i złymi intencjami. Tak podpowiada zdrowy rozsądek. A jeżeli tak jest, to do sportu mogą przeniknąć – oprócz elementów wychowawczo pożądanych – takie zjawiska, jak: agresja, przemoc i relatywizm. Dlatego wychowawca, zamierzający skorzystać ze sportu jako narzędzia w procesie wychowania, zobligowany jest do wnikliwego zbadania, na ile może on mu w tym procesie pomóc, a na ile zaszkodzić. Tak podpowiada instynkt badawczy. O tym właśnie – o potencjale tkwiącym w sporcie i o zagrożeniach, jakie może ze sobą nieść – jest ta książka.

Wprowadzenie

I. Pojęcie sportu. Konteksty pedagogiczne

1. Definicje słowa sport w kontekście historycznym
1.1. Sport wyczynowy jako obszar badań empirycznych
2. Edukacyjne właściwości sportu
2.1. Grecki model wychowania
2.2. Rzymski model wychowania
2.3. Edukacja sportowo-olimpijska
2.4. Edukacja sportowo-merkantylna
2.5. Formy edukacji sportowej

II. Wybrane teorie anomii

1. Sport wyczynowy i formy edukacji sportowej w kontekście wybranych teorii anomii
2. Teoria anomii w ujęciu R. Mertona
2.1. Konformistyczny typ adaptacji w sporcie
2.2. Innowacyjny typ adaptacji w sporcie
2.3. Style adaptacji współczesnych sportowców wyczynowych w kontekście teorii anomii R. Mertona – badania pilotażowe
3. Teoria napięcia R. Agnew
4. Teoria anomii instytucjonalnej S. Messnera i R. Rosenfelda
5. Oczekiwania społeczne względem aktywnej sportowo młodzieży
5.1. Oczekiwania społeczne rówieśników względem zawodnika
5.2. Rola rodziców i szkoły w karierze zawodnika
5.3. Presja wyniku ze strony środowiska kibicowskiego
5.4. Zawodnik wobec postępującej komercjalizacji sportu i presji mediów
5.5. Komunikaty formułowane przez sędziego wobec zawodnika
5.6. Zjawisko merkantylizacji w kontekście współczesnych wymagań względem zawodnika
5.7. Rola olimpijskiej narracji w procesie kształtowania kariery zawodnika
5.8. Rola przepisów gry w procesie kształtowania aprobowanych społecznie zachowań
5.9. Trener a formy edukacji sportowej

III. Fenomen sportu w pedagogice resocjalizacyjnej

1. Sport jako forma resocjalizacji młodzieży w perspektywie historycznej
1.1. Poglądy instynktywistów na proces resocjalizacji
2. Sport w kulturotechnicznych oddziaływaniach resocjalizacyjnych C. Czapowa i S. Jedlewskiego
3. Metoda Resocjalizacji przez Sport (MRS) M. Konopczyńskiego
4. Sport w oddziaływaniach penitencjarnych
5. Aktywność sportowa młodzieży a przestępczość

IV. Metodologia badań własnych

1. Cel, przedmiot i zakres badań
2. Zmienne i wskaźniki
3. Problemy badawcze
4. Metoda, technika i narzędzia badań
5. Charakterystyka osób badanych
6. Miejsce i czas realizacji badań

V. Wyniki

1. Uwarunkowania napięcia anomijnego u aktywnej sportowo młodzieży
2. Poziom napięcia anomijnego towarzyszący aktywnej sportowo młodzieży
3. Sposoby radzenia sobie z napięciem anomijnym u młodzieży uprawiającej sport
4. Zagrożenia wychowawcze edukacji sportowej
5. Potencjał edukacyjny sportu a zagrożenia wychowawcze edukacji sportowej

VI. Wnioski i podsumowanie

Aneks

Skala Poczucia Alienacji: Poczucie Anomii-Ładu Społecznego
Kwestionariusz Poczucia Napięcia i Czynników Ograniczających
Kwestionariusz Stylów Adaptacji Sportowca
Program oddziaływań profilaktyczno-wychowawczych dla aktywnej sportowo młodzieży
Dekalog rodzica/opiekuna prawnego

Bibliografia

Data wydania: 2021-12-02
ISBN: 978-83-8095-987-3, 9788380959873
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 202
dodana przez: Catta

Autor

Bartłomiej Chrzanowski Bartłomiej Chrzanowski Doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Katedrze Nauk o Rodzinie i Profilaktyki Społecznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońs...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Potencjał edukacyjny sportu młodzieżowego a napięcie anomijne i zagrożenia wychowawcze – na przykładzie piłki nożnej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2025 nakanapie.pl