Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?

Henryk Mizerek
Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Przedmiotem moich przemyśleń postanowiłem uczynić refleksję krytyczną. Z pewnością należy ona do zbioru kluczowych idei współczesnej humanistyki. Zaskakujący jest jednak sposób jej istnienia. Mówiąc najkrócej – refleksja krytyczna jest obiektem „platonicznych westchnień” akademickich pedagogów oraz praktyków. Zgadzamy się powszechnie, że jest czymś bardzo pożądanym i że nie można sobie wyobrazić niczego, co lepiej oddaje naturę gatunku homo sapiens. Jednak w praktyce z refleksją mamy kłopot. Po pierwsze, nie bardzo potrafimy powiedzieć, czym jest w istocie. Po drugie, bardzo rzadko (może nawet coraz rzadziej) zdarza się nam ją praktykować.

Decyzja o tym, by poświęcić książkę refleksji, była podyktowana wieloma względami. Pierwszy ma charakter biograficzny. Refleksję jako przedmiot zainteresowań naukowych „odkryłem” dla siebie na początku lat 90. ubiegłego stulecia. Poszukując inspiracji dla nowych podejść do kształcenia nauczycieli, natrafiłem na prace – mało znanego wówczas w Polsce – Donalda Schöna. Założenia jego alternatywnej epistemologii praktyki stanowiły ważny impuls do zmiany myślenia o relacjach między teorią a praktyką pedagogiczną. Owoce tych badań przedstawiłem w książce pt. Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością (Mizerek 1999). W następnych latach śledziłem pojawiające nowe nurty poszukiwań badawczych, jednak pomysł, by napisać książkę w całości poświęconą refleksji, rodził się powoli. Problematyka ta była ciągle bohaterką „drugiego planu” prowadzonych przeze mnie studiów i badań.
Słowo wstępne

Część I
Refleksja w optyce pedagogicznego pragmatyzmu

Wprowadzenie

1. John Dewey – refleksja jako wyspecjalizowana forma myślenia
Preliminaria
Istota i cechy myślenia refleksyjnego
Fazy refleksyjnego myślenia
Podsumowanie

2. Donald Schön – alternatywna epistemologia praktyki
Wprowadzenie
Kluczowe kategorie alternatywnej epistemologii praktyki
Osobista wiedza praktyczna
Refleksja-w-działaniu
Refleksja-w-działaniu versus refleksja-nad-działaniem
Podsumowanie

Część II
Refleksja krytyczna

Wprowadzenie

1. Kategorie towarzyszące
Myślenie krytyczne
Refleksyjność
Refleksywność
Konstytutywne cechy refleksji krytycznej

2. Natura refleksji krytycznej
Tradycje intelektualne analizy refleksji krytycznej
Refleksja krytyczna w teorii transformatywnego uczenia się
Podsumowanie

Część III
W stronę refleksyjnej wiedzy pedagogicznej

Wprowadzenie

1. „Pedagogiczność” wiedzy pedagogicznej
„Praktyczność” pedagogiki i wiedzy pedagogicznej
Praxis jako przedmiot zainteresowań pedagogiki
Sens nazwy „pedagogika praktyczna”
Cechy wiedzy pedagogicznej w lustrze założeń nowego „paradygmatu” nauki

2. Refleksyjna wiedza pedagogiczna – szkic do portretu
Wiedza instrumentalna versus wiedza refleksyjna
Refleksja krytyczna w procesie projektowania i realizacji badania
Meandry myślenia pedagogicznego
Refleksja nad strategią badawczą
Refleksywność jako kompetencja metodologiczna
Dialog i krytyka jako społeczne facylitatory refleksyjności i refleksywności

Podsumowanie
Posłowie
Bibliografia
Summary

Data wydania: 2021-12-11
ISBN: 978-83-66990-56-2, 9788366990562
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 172
dodana przez: Catta

Autor

Henryk Mizerek Henryk Mizerek prof. dr hab., kieruje Katedrą Pedagogiki Społecznej i Metodologii Badań Edukacyjnych na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Publikuje prace z zakresu pedeutologii (m.in. Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonali...

Pozostałe książki:

Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?
Wszystkie książki Henryk Mizerek

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Refleksja krytyczna w edukacji i pedagogice. Misja (nie)wykonalna?. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl