Preambuła do Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej zaczyna się słowami: Narody Europy tworząc między sobą coraz ściślejszy związek, są zdecydowane dzielić ze sobą pokojową przyszłość opartą na wspólnych wartościach. Świadoma swego duchowo-re-ligijnego i moralnego dziedzictwa, Unia jest zbudowana na niepodzielnych, powszechnych wartościach godności ludzkiej, wolności, równości i solidarności; opiera się na zasadach demokracji i państwa prawnego. Poprzez ustanowienie obywatelstwa Unii oraz stworzenia przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości stawia jednostkę w centrum swych działań. W rozdziale III, zatytułowanym Równość Karta precyzuje kategorię równości, która jest kluczową dla całego systemu aksjologicznego Unii Europejskiej. W pierwszym rzędzie podkreśla oczywistą prawdę dla każdego członka narodu, który po spełnieniu kryteriów kopenhaskich: rozwiniętej demokracji, gospodarki wolnorynkowej (z równością podmiotów gospodarczych) i ochrony mniejszości, wszedł do europejskiej wspólnoty narodów: Każdy jest równy wobec prawa. Wynika z tego kolejny, prosty wniosek: wszelkie cechy człowieka, które mogłyby spowodować nierówne jego traktowanie przez prawo, są prawem zakazane: Zakazana jest wszelka dyskryminacja ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię lub światopogląd, opinie polityczne lub wszelkie inne, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną, a także ...wszelka dyskryminacja ze względu na przynależność państiuową. Unia szczególnie szanuje te zróżnicowania, które stanowią o specyfice Europy jako wielości w jedności, czyli zróżnicowania kulturalne, religijne i językowe. Trosce podlegają zachowanie równości mężczyzn i kobiet, prawa dziecka oraz prawa osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych do integracji w życiu społecznym. W tych szczegółowych przypadkach zasada równości dopuszcza nawet pewne przywileje pozwalające na wyrównanie szans tych osób wobec pozostałych członków wspólnoty. Poddając te poszczególny artykuły Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej szczegółowej analizie i interpretacji odkrywamy treści, które co prawda nie są wyartykułowane explicite, ale przecież są zgodne z duchem tych zapisów lub wynikają z ich związku z innymi elementami systemu aksjologicznego Unii Europejskiej. Czy można sobie wyobrazić pojęcie godności człowieka, wolności i solidarności bez ich relacji z pojęciem równości? Czy można sobie wyobrazić ideę lub ustrój demokracji i państwo prawa bez odniesienia do równości obywateli wobec prawa?