Publikacja składa się z dwóch części: Kwestionariusza diagnostycznego (książki) i Materiałów diagnostycznych (teczki). Jest to narzędzie, które umożliwi nauczycielom przedszkolnym dokonanie oceny poziomu rozwoju mowy dzieci przed przekroczeniem przez nie progu szkolnego. Pomoc ta może być również wykorzystana przez logopedów do wstępnej diagnozy i terapii. Ocenie podlega zdolność rozumienia i nadawania mowy, posługiwanie się częściami mowy i ich prawidłowa odmiana, umiejętność budowania zdań oraz, orientacyjnie, zakres słownictwa z wybranych obszarów. Kwestionariusz został opracowany w czterech językach (polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim). Umożliwia to wstępną diagnostykę dzieci dwujęzycznych, których w przedszkolach i gabinetach logopedycznych pojawia się coraz więcej. Teczka zawiera 31 kart, które przed przystąpieniem do badania należy rozciąć. Dzięki temu uzyskamy 62 zdjęcia niezbędne do przeprowadzenia diagnozy.