"Statek powietrzny" - prawdziwe wydarzenie roku w prozie NRD, książka przyjęta entuzjastycznie przez krytykę i prawie natychmiast wydana również w RFN - przyniósł [Friesowi] szeroką popularność, a następnie najwyżej cenioną w NRD nagrodę literacką im. Henryka Manna.
Fries - urodzony w Hiszpanii i blisko związany z historią i kulturą tego kraju - łączy w "Statku powietrznym" elementy opowieści biograficznej z motywami zaczerpniętymi z tradycji powieści łotrzykowskiej i z charakterystycznym tonem kroniki rodzinnej. Miejscem akcji są na przemian Niemcy i Hiszpania pierwszych czterech dziesięcioleci XX w., a bohaterem - dziadek narratora, romantyczny i nieco ekscentryczny wynalazca, poświęcający całe życie próbie zrealizowania projektu statku powietrznego. Wynalazek ten ma uwolnić ludzkość od przyziemnych sporów, otwierając przed nią możliwości rozwoju, o jakim marzyli autorzy dawnych utopii. Jest ucieleśnieniem romantycznej idei poszukiwania szczęścia i pełnej ludzkiej realizacji - dlatego też pozostaje wynalazkiem "papierowym".
Łącząc ze sobą rozmaite perspektywy narracyjne, powierzając opowiadanie różnym osobom i doprowadzając do komicznych zderzeń ich punktów widzenia, tworzy Fries książkę nie tylko o "fantazjach" zwariowanego marzyciela, ale i o jego epoce, o latach dwudziestych i trzydziestych, z których te fantazje wyrastały.
Fries - urodzony w Hiszpanii i blisko związany z historią i kulturą tego kraju - łączy w "Statku powietrznym" elementy opowieści biograficznej z motywami zaczerpniętymi z tradycji powieści łotrzykowskiej i z charakterystycznym tonem kroniki rodzinnej. Miejscem akcji są na przemian Niemcy i Hiszpania pierwszych czterech dziesięcioleci XX w., a bohaterem - dziadek narratora, romantyczny i nieco ekscentryczny wynalazca, poświęcający całe życie próbie zrealizowania projektu statku powietrznego. Wynalazek ten ma uwolnić ludzkość od przyziemnych sporów, otwierając przed nią możliwości rozwoju, o jakim marzyli autorzy dawnych utopii. Jest ucieleśnieniem romantycznej idei poszukiwania szczęścia i pełnej ludzkiej realizacji - dlatego też pozostaje wynalazkiem "papierowym".
Łącząc ze sobą rozmaite perspektywy narracyjne, powierzając opowiadanie różnym osobom i doprowadzając do komicznych zderzeń ich punktów widzenia, tworzy Fries książkę nie tylko o "fantazjach" zwariowanego marzyciela, ale i o jego epoce, o latach dwudziestych i trzydziestych, z których te fantazje wyrastały.