Artykuły zebrane w tej pracy, starając się dotrzeć do istoty pojmowania świata przez dzieci, wskazują takie metody dydaktyczne, które, jak podkreśla autorka, wbrew założonym celom szkoły są źródłem ograniczania aktywności intelektualnej dzieci. Najlepiej oddaje to część I nosząca tytuł: Gdy szkoła zamyka okno na świat. Autorzy zwracają uwagę na bariery tworzone przez system edukacji, ograniczające dziecięce myślenie w imię schematów metodycznych. Kolejna część nosząca tytuł: W poszukiwaniu nowych rozwiązań składająca się również z kilku artykułów podsuwa pewne pomysły, jak uczyć i wychowywać, by rozwijać intelekt dziecka zamiast ograniczać go schematami. Książka nie podaje jednak gotowych rozwiązań. Stawiając określone problemy, zaprasza do dyskusji, bo jak mówi profesor Dorota Klus-Stańska: Autorzy tekstów tu zawartych nie głoszą swoich prawd - raczej problematyzują, wskazują na swoje zaskoczenie i niepokoje, otwierają dialog.