Jaki jest świat? Jaka Europa? Polska? Jakie są tendencje zmian? Czy przyszłość może być „w naszych rękach"? - to tematyka, jaką przedstawia kolejny zbiór studiów Zespołu Edukacji i Kultury Komitetu Prognoz „Polska 2000+" przy Prezydium PAN. Książka stanowi ważny wkład do dyskusji nad stanem i możliwymi scenariuszami zmian w świecie, Europie i Polsce. Wyróżnia ją cenne powiązanie „wiedzy o faktach" z humanistyczną interpretacją obrazów świata w świadomości różnych grup i znaczących organizacji międzynarodowych, m.in. UNESCO (w artykule Ireny Wojnar, redaktora naukowego tomu). Myślenie wartościujące, dowodzą autorzy analiz „zmiksowanej kultury" (K. Krzysztofek) i ułomnej nauki (H. Skolimowski), stanowi uprawniony sposób badania współzależności cywilizacji, wiedzy i edukacji. Ta nowa „diagnoza naszych czasów" jest manifestem protestu przeciw rosnącemu rozwarstwieniu świata na obszary biedy i bogactwa, przeciwko dominującym wzorom przemocy w stosunkach społecznych i nasilającym się wybuchom terroryzmu, przeciwko komercjalizacji kultury i przekształcaniu wychowania jako rozwoju człowieka w „punkt usługowy edukacji". Autorzy apelują do polityków, działaczy społecznych, nauczycieli i młodzieży akademickiej o podjęcie poważnej debaty, którą w naszej pop-kulturze coraz skuteczniej zagłusza „chichot zabawy". Tom zamyka jedna z ostatnich rozpraw profesora Bogdana Suchodol-skiego, swoisty apel do człowieka o zachowanie postawy humanistycznej w warunkach tragicznych zagrożeń. Rozprawa ta, podobnie jak inne artykuły tej książki, jest pytaniem o nadzieję, jaka ciągle i „mimo wszystko", należałoby wiązać z wychowaniem dla lepszej przyszłości świata.