Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie

Robert Opora
Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Wiele osób niedostosowanych społecznie doświadczało zdarzeń, które zakłócały ich rozwój i prawidłowe funkcjonowanie. Nadane tym doświadczeniom znaczenia mogą stanowić źródło dalszych problemów. Dodatkowo osoby niedostosowane społecznie nie zostały przygotowane (przez rodziców szkołę, grupę rówieśniczą) do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Kiedy więc doświadczają konfliktów, trudnych sytuacji i stresu, brak przygotowania na tego typu okoliczności może powodować u nich wzrost poczucia dyskomfortu i aktywować dysfunkcyjne przekonania, co w konsekwencji przejawia się w ich zachowaniach niedostosowanych społecznie.

Zaburzenia zachowania u młodych osób stanowią problem społeczny, a radzenie sobie z nimi jest wyzwaniem dla wielu specjalistów. W celu wyeliminowania niepożądanych zachowań konieczne jest przede wszystkim zrozumienie ich mechanizmu, a następnie posłużenie się odpowiednimi strategiami korekcyjnymi.

Robert Opora wskazuje na rolę grupy terapeutycznej w procesie resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. Zaprezentowane metody pracy korekcyjnej bazują przede wszystkim na koncepcji poznawczo-behawioralnej, a ich zastosowanie w grupie i późniejsza generalizacja na warunki pozaterapeutyczne pozwalają na dostarczenie podopiecznemu korygujących doświadczeń oraz umożliwiają rozwój kompetencji społecznych.
Wprowadzenie 9
Rozdział 1. Założenia koncepcji poznawczo-behawioralnej 13
	1.1. Zarys teorii poznawczo-behawioralnej 13
	1.2. Modele oddziaływań poznawczo-behawioralnych zaadresowanych do osób niedostosowanych społecznie 21
	1.3. Przegląd badań 30
Rozdział 2. Terapia grupowa w paradygmacie poznawczo-behawioralnym 37
	2.1. Zadania terapii grupowej w pracy z dziećmi i młodzieżą 37
	2.2. Zalety stosowania terapii grupowej w pracy resocjalizacyjnej 43
	2.3. Interwencje ukierunkowane na grupę 45
	2.4. Relacja terapeutyczna 56
	2.5. Uwzględnianie kryzysów sprzed spotkań terapeutycznych 60
	2.6. Wyznaczanie granic 60
	2.7. Fazy procesu grupowego 65
Rozdział 3. Przygotowanie do terapii 71
	3.1. Wielkość grupy 71
	3.2. Częstość, długość i czas trwania sesji 73
	3.3. Liczba terapeutów 74
	3.4. Rekrutacja do grupy 74
	3.5. Skład grupy 75
	3.6. Miejsce spotkań 79
Rozdział 4. Rozpoczęcie pracy grupowej: wzajemne zapoznanie się, budowanie spójności, zwiększanie motywacji 80
	4.1. Faza orientacji 80
	4.2. Wzajemne poznawanie się 81
	4.3. Kontrakt terapeutyczny 85
	4.4. Prezentacja przygotowana przez wcześniejszą grupę 90
	4.5. Program spotkań 90
	4.6. Wprowadzenie rodziców w terapię dziecka 91
	4.7. Strategie budowania integracji w grupie 92
	4.8. Kształtowanie motywacji 100
Rozdział 5. Diagnoza w pracy z grupą 105
	5.1. Cele diagnozy w terapii grupowej 105
	5.2. Analiza sytuacji problemowej 107
	5.3. Źródła sytuacji problemowych 125
	5.4. Badania ilościowe 127
	5.5. Rozpoznawanie zasobów i barier 129
	5.6. Uszczegółowienie ogólnego opisu sytuacji problemowej 138
Rozdział 6. Określanie celów terapeutycznych 140
	6.1. Określanie celów indywidualnych w grupie 140
	6.2. Typy celów indywidualnych w terapii grupowej 141
	6.3. Zasady formułowania celów 146
	6.4. Reguły zwiększające aktywność w procesie dążenia do celu 151
	6.5. Cele grupowe 155
	6.6. Reguły planowania interwencji 157
	6.7. Wybór optymalnych interwencji bazujących na dowodach empirycznych 158
Rozdział 7. Strategia rozwiązywania problemów i negocjacji 161
	7.1. Rozwiązywanie i negocjowanie problemu 161
	7.2. Etapy postępowania podczas treningu rozwiązywania problemów 162
	7.3. Dowody empiryczne 173
	7.4. Ograniczenia związane ze strategią rozwiązywania problemów 174
	7.5. Trenowanie rozwiązywania problemów 174
	7.6. Negocjowanie 177
Rozdział 8. Wzmacnianie, motywowanie i kierowanie grupą 183
	8.1. Wzmacnianie zachowań pożądanych 183
	8.2. Wzmacnianie zachowań zbliżonych do pożądanego 191
	8.3. System wzmocnień 192
	8.4. Redukowanie częstości występowania niepożądanych zachowań 193
Rozdział 9. Modelowanie poprzez odgrywanie ról 201
	9.1. Sekwencja modelowania 201
	9.2. Zapoznanie uczestników z sekwencją modelowania 202
	9.3. Określenie sytuacji problemowej 202
	9.4. Modelowanie pożądanego zachowania lub sekwencji zachowań 203
	9.5. Ćwiczenie zachowania demonstrowanego przez modela 206
	9.6. Powtarzanie ćwiczonej umiejętności 209
	9.7. Udzielanie sugestii podopiecznemu podczas ćwiczenia umiejętności 211
	9.8. Informacje zwrotne 211
	9.9. Zadania dodatkowe 214
Rozdział 10. Procesy poznawcze i strategie radzenia sobie z napięciem 217
	10.1. Pojęcie zniekształcenia poznawczego 217
	10.2. Restrukturyzacja poznawcza 224
	10.3. Sekwencja modelowania poznawczego 248
	10.4. Trening autoinstrukcji 251
	10.5. Procedura rozwiązywania problemów z wykorzystaniem autoinstrukcji 256
	10.6. Zarządzanie własną osobą 258
Rozdział 11. Zadania realizowane między zajęciami 260
	11.1. Cele zadań realizowanych poza zajęciami terapeutycznymi 261
	11.2. Zadania interakcyjne 263
	11.3. Zadania o charakterze poznawczym 263
	11.4. Zadania symulacyjne 264
	11.5. Nieinteraktywne zadania behawioralne 265
	11.6. Zadania obserwacyjne 265
	11.7. Przebieg zadań realizowanych poza zajęciami 266
Rozdział 12. Diagnozowanie i wzmacnianie sieci wsparcia społecznego 273
	12.1. Sieć relacji społecznych – wsparcie czy komplikowanie sytuacji? 274
	12.2. Diagnoza relacji społecznych 276
	12.3. Wzmacnianie i poszerzanie relacji społecznych 280
	12.4. Angażowanie w działalność wolontaryjną 281
	12.5. Praca 283
Rozdział 13. Rekreacja w grupie 284
	13.1. Cele zajęć rekreacyjnych w terapii grupowej 284
	13.2. Rodzaje zajęć rekreacyjnych 285
	13.3. Dobór formy zajęć 299
	13.4. Rozwijanie nowych zainteresowań 301
	13.5. Projekty rekreacji rodzinnej 303
	13.6. Przygotowywanie posiłku 303
Rozdział 14. Kształtowanie procesu grupowego 304
	14.1. Struktura i proces 305
	14.2. Czynniki wpływające na przebieg procesu i strukturę grupy 306
	14.3. Rozwój grupy 323
	14.4. Końcowe refleksje na temat problemów pojawiających się w pracy z grupą 326
Bibliografia 329
Indeks rzeczowy 335
O Autorze 338

Data wydania: 2019-09-20
ISBN: 978-83-01-20716-8, 9788301207168
Wydawnictwo: PWN - Naukowe PWN
Seria: Psychologia i wymiar sprawiedliwości
Kategorie: Psychologia, Psychiatria
Stron: 338
dodana przez: chudini0505

Autor

Robert Opora Robert Opora Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Patologii Społecznej i Resocjalizacji. Dorobek naukowy dotyczy przede wszystkim wychowania, terapii i resocjalizacji. W swoich publikacjach porusza zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i metodyc...

Pozostałe książki:

Resocjalizacja Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie
Wszystkie książki Robert Opora

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Terapia grupowa w resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat