Londyn. 1851 rok, w którym odbywa się wielka Wystawa Światowa. Do stolicy imperium przyjeżdża egocentryczna i przebojowa Euthanasia Bondeson. W towarzystwie walijskiego inspektora policji pisarka o pasjach detektywa wyrusza na poszukiwania swej młodziutkiej damy do towarzystwa, która zaginęła w wąskich uliczkach Londynu. Spotyka tam żebraków i prostytutki, artystów i panie z socjety. Wszyscy są zanurzeni w grze tajemniczych instynktów i zmiennych żądz. Zło stale miesza się z dobrem, nikt naprawdę nie jest tym, za kogo czytelnicy początkowo go uważają. Carina Burman, szwedzka pisarka i literaturoznawca, jest mistrzynią pastiszowych ujęć języka i atmosfery minionych epok. To znakomicie skonstruowana powieść, wciągająca niczym najbardziej wyrafinowany kryminał. Dająca żartobliwy i plastyczny, pełen zapachów, smaków, osobliwości, napięć obraz już nieistniejącego Londynu z połowy XIX wieku. Tej przesyconej humorem, żywymi postaciami historycznej prozie kryminalnej nie sposób się oprzeć. Jeszcze w tym roku ukażą w Polsce się dwie kolejne książki, z Euthanasią Bondenson w roli głównej: "Biały jak marmur. Rzymska zagadka" i "Osmański koń. Wschodnia zagadka".