Visual Storytelling

Monika Górska
6 /10
Ocena 6 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Visual Storytelling
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
6 /10
Ocena 6 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Nie wystarcza ci tylko oglądanie rzeczywistości, chcesz ją chronić od zapomnienia, szukasz w niej sensu, chcesz mieć na nią wpływ. Tam, gdzie inni widzą kawałek muru, ty potrafisz dojrzeć w rysach i pęknięciach kształt pięknej kobiety. Bez większych obaw potrafisz zagadać do nieznajomego, który zaledwie po kliku minutach rozmowy opowiada ci historię swojego życia. Jesteś otwarty, ale też niełatwo cię oszukać. Dostrzegasz więcej, czujesz więcej, lecz kiedy trzeba, mocno stąpasz po ziemi. Fascynuje cię język opowieści filmowej, współczesny język video – najbardziej uniwersalny język świata. Chciałbyś na tyle biegle go opanować, żeby bez trudu wyrażać wszystko, co ci w duszy gra, i dotrzeć z twoim przekazem do jak największej liczby widzów. Jednocześnie widzisz, że czasem brakuje ci narzędzi, warsztatu, strategii albo autorytetu, który upewniłby cię, że to, co robisz, robisz dobrze. Może jako teoretyk filmu czy mediów szukasz badacza, który zweryfikuje, jak twoje naukowe tezy i intuicje przekładają się na praktykę. Albo jako dziennikarz prasy czy radia myślisz o nowych wyzwaniach w świecie online?
Jeśli choć część z tych określeń pasuje do ciebie, jestem przekonana, że ta książka może całkowicie odmienić twój warsztat, a może nawet życie.
Z przedmowy

Na naszych oczach język video staje się nowym angielskim. Książka dr Moniki Górskiej uczy jak używać tego uniwersalnego języka, by dotrzeć i porozumieć się z wszystkimi, na których nam zależy.

To praktyczny przewodnik po multiplatformowym świecie telewizji, Internetu i filmu, odsłaniający krok po kroku sekrety i techniki narracji filmowej. Rewolucja internetowa na początku XXI wieku sprawiła, że dostaliśmy środek masowego przekazu do użytku bezpośredniego, z pominięciem dystrybutorów filmów, producentów, redakcji, wydawnictw, redaktorów czy dziennikarzy. Jeszcze do niedawna dominował bierny konsument filmowych obrazów. Teraz pojawia się nowy model widza, który z konsumenta staje się producentem. Rośnie pokolenie nowoczesnych reżyserów-reporterów, którzy nie potrzebują sprzętu za kilkadziesiąt tysięcy, żeby zrobić swój film. Wystarczy im prosta kamera, aparat a nawet telefon komórkowy, by nakręcić i opublikować w sieci dowolną treść. Pytanie tylko, jak zrobić, żeby jeszcze ktoś zechciał to oglądać.
Napisany barwnym, przystępnym językiem podręcznik pokazuje, na czym praktycznie polega sztuka opowiadania językiem video. Przedstawia mnóstwo sprawdzonych patentów i metod do natychmiastowego zastosowania przy realizacji reportaży, filmów dokumentalnych, wywiadów, vlogów i we wszelkich formach marketingu video w sieci. Autorka skupia się na tym, jak opowiadając słowem, obrazem, dźwiękiem i ciszą działać na wyobraźnię i emocje widza, by wywołać dokładnie taki efekt, na jakim twórcy zależy. A może nawet zmienić świat? By miał się lepiej i był bardziej ludzki.
  • Dla Ciebie
  • 01.Kto opowie najlepszą historię, wygrywa
    • Sztuka przetrwania
    • Początek i koniec kina
    • Narodziny reportażu
    • Powrót kina
    • Opowieść w chmurze
    • Sens w bezsensie
    • Subiektywnie czy obiektywnie, rzecz ujmując?

  • 02. Powiedz mi, jaką wybierasz rolę, a powiem ci, jak opowiadać. Osiem ról reportera
    • Reportaż wydarzeniowy reporter: świadek bezpośredni
    • Reportaż interwencyjny reporter: obrońca, adwokat
    • Reportaż śledczy reporter: detektyw, prokurator
    • Reportaż problemowy reporter: diagnostyk, przewodnik
    • Reportaż portret reporter: artysta
    • Reportaż podróżniczy reporter: odkrywca
    • Duży reportaż reporter: tłumacz rzeczywistości
    • Reportaż wydarzeniowy
    • Reportaż interwencyjny
    • Reportaż śledczy
    • Reportaż problemowy
    • Reportaż portret
    • Reportaż podróżniczy travellogue
    • Duży reportaż (grand reportage)
    • Ósma rola. Reżyser

  • 03. CO? Skrzynka z narzędziami
    • Temat: esencja reportażu
    • Radar i lupa, czyli gdzie znaleźć temat
    • Media społecznościowe
    • Skorowidz reportera
    • Wstępna dokumentacja
    • Drugi etap dokumentacji
    • Reportaż: wypowiedź na temat
    • Kurs i ster
    • Bohater i co go boli
      • Bohater-opowieść i bohater-metafora
      • Protagonista
      • Antagonista
    • Rozmowa dokumentacyjna sztuka słuchania
    • Anatomia wywiadu reportażowego
    • Sztuka pytania
    • Wstępny montaż wywiadu
    • Akcja w reportażu
      • Akcja: prosta, zawikłana, epizodyczna
      • Akcja dynamiczna i statyczna
    • Rola konfliktu
    • JA kontra JA, JA kontra ON, JA kontra ONI, JA kontra ŻYWIOŁ, JA kontra LOS

  • 04. KTO? Pozwól, że opowiem, czyli o narratorze reportażu
    • Narracja autorska
      • Narrator bezpośredni JA
      • Narrator pośredni
    • Narracja postaciowa

  • 05. KOMU? Po obu stronach ekranu
    • Pokaż mi twój świat, a powiem kim jesteś
    • Zobaczyć, zrozumieć, przeżyć
    • Poczuć więź

  • 06. JAK? Język video od kuchni
    • Przez oczy do serca. Kompozycja obrazu
      • Kontury i bryły
      • Światło: wyzwalacz głębi
      • Kontrast światłocienia
      • Kolor i kąt padania światła
      • Perspektywa w przestrzeni
      • Perspektywa w ruchu
      • Nakładające się plany
      • Proporcje
      • Odbicia i cienie
      • Głębia ostrości
      • Spojrzenie z lotu ptaka
      • Perspektywa żabia
    • Od kadru do sekwencji, czyli gramatyka języka filmowego
    • Kadr jak litera
      • Kamera na poziomie oczu
      • Kamera poniżej poziomu oczu
      • Kamera powyżej poziomu oczu
      • Kamera skierowana na część człowieka
    • Ujęcie jak słowo
    • Plany od detalu do totalu
    • Sekwencja ujęć jak zdanie
      • Panorama pozioma i pionowa
    • Scena jak akapit
    • Sekwencja scen jak rozdział
    • Dźwięk w roli głównej
    • Wielomówna cisza
    • Dopowiadająca muzyka
    • Słowo o słowie
    • Z wizjonera re-wizor, czyli montaż: sztuka wyboru
    • Montaż narracyjny: pewnego razu
    • Montaż skojarzeniowy: fabryka emocji
    • Montaż mozaikowy: muzyka oczu

  • 07. JAK TO SIĘ ROBI
    • Struktura opowieści SyKoMoRTM
      • SYtuacja
      • KOmplikacje
      • MOment przełomu
      • Rozwiązanie
      • Jak to działa: SYtuacja
      • Jak to działa: KOmplikacje
      • Jak to działa: MOment przełomu
      • Jak to działa: Rozwiązanie
      • Cztery magnetyczne początki
    • Zaczynaj z wizją końca

  • 08.Z jakim skutkiem
    • Styl: charakter pisma storytellera
    • Od elipsy do hiperboli
    • Reguła klepsydry
    • Opowieść na pożegnanie. Trzy sita Sokratesa

  • Podziękowania
  • Bibliografia
    • Publikacje książkowe
    • Artykuły w tomach zbiorowych i czasopismach
    • Strony internetowe
    • Spis reportaży i filmów dokumentalnych omawianych w publikacji (z odnośnikami do stron internetowych, jeśli obrazy są dostępne w sieci)
  • Spis ilustracji
  • Kim jest dr Monika Górska?
  • Nagrody i wyróżnienia

Data wydania: 2019-04-10
ISBN: 978-83-01-20413-6, 9788301204136
Wydawnictwo: PWN - Naukowe PWN
Seria: Marketing PWN
Stron: 270
dodana przez: Vernau

Autor

Monika Górska Monika Górska dr - reżyser, scenarzysta, wykładowca, autor, mentor, trener, twórca Mistrzowskiej Szkoły Storytellingu Biznesowego online. Visual storytellingu uczy od zawsze. Wie, jak w najkrótszym czasie przekazać maksimum praktycznej wiedzy. Oprócz doświadczeni...

Pozostałe książki:

Zaufaj Visual Storytelling Zaufaj i puść
Wszystkie książki Monika Górska

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Visual Storytelling nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@luizko
@luizko
2021-09-24
6 /10
Przeczytane

Cytaty z książki

O nie! Książka Visual Storytelling. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat