Tom Wielka fala. Inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice zawiera dzieła zaczerpnięte ze źródła inspiracji: sztuki japońskiej i japonizującej grafiki europejskiej z kolekcji Feliksa Mangghi-Jasieńskiego w Muzeum Narodowym w Krakowie (znajdującej się dziś częściowo w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha) oraz artystyczne efekty tej inspiracji -przykłady japonizującej sztuki polskiej, począwszy od przełomu XIX i XX wieku aż po dzień dzisiejszy. Książkę otwiera esej Małgorzaty Martini, kustosza japońskiej kolekcji Feliksa Jasieńskiego. Autorka opisuje dzieje kolekcji, charakteryzuje jej unikatowość i wysoki artystyczny poziom. Kolejny esej, traktujący o polskim japonizmie, jest efektem wieloletniej pracy Łukasza Kossowskiego. Autor ukazuje wyjątkowość inspiracji japońskich w sztuce polskiej na tle japonizmu europejskiego, a także udowadnia, że stanowią one brakujące, niezdefiniowane dotychczas przez badaczy, ogniwo polskiego symbolizmu. Japońskie ziarno, padając na polski grunt kulturowy, wydało owoc odmienny od japonizującej sztuki Zachodu. Środki artystyczne, przejęte ze sztuki japońskiej, stały się w sztuce polskiej narzędziami symbolizowania natury, ujawniając jednocześnie wspólnotę postaw artystów polskich i japońskich. Większą część publikacji stanowi album zawierający 566 ilustracji, skonstruowany wedle odmiennej zasady, którą określają zestawienia dzieł. Dla ułatwienia odbioru poszczególne segmenty albumu, poprzedzone zostały krótkimi wstępami. Źródła do dziejów sztuki - to seria Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, w której wydawane są opracowania dokumentów dotyczących twórczości i życia artystycznego, źródła literackie (w tym pamiętniki artystów i ludzi sztuki) i wizualne (w tym ikonograficzne) do dziejów sztuk plastycznych i performatywnych, antologie krytyki artystycznej i myśli o sztuce.