Władza misjonarzy

Jan Kreft
Władza misjonarzy
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Władza misjonarzy to książka o misjonarskim zapale zmieniania świata i o kryzysie świeckiej religii towarzyszącej liderom nowych technologii, o ich świętokradztwach i sprofesjonalizowanej pokucie mającej przywrócić harmonię technologicznego raju na ziemi z Alphabetem, Metą, Apple i TikTokiem w roli głównej. Także o skruszonych inżynierach, żałujących każdej chwili, którą poświęcili na wymyślanie uzależniających algorytmicznych rozwiązań na naszych smartfonach i komputerach. Gdy technologia, rynek i konkurencja stawały się religią, szefowie firm nowych technologii i mediów zostawali misjonarzami Nowego Technooświecenia. Facebook (Meta) i Google (Alphabet) – organizacje o silnych kosmologiach – „emanowały boskością” i instrumentalnie wykorzystywały „święte” wartości, takie jak sprawiedliwość. Współczesne etyczne katastrofy big tech i „zmierzch technobogów” oznaczają kryzys legitymizowania przez świecką religię ich niewinności, sprawczości i bezkarności. Zanika wiara w ich dobre intencje i neoliberalną sakralizację rynku. Upada imperatyw „policzalności wszystkiego”, dostrzegana jest fasadowość języka świeckiej religii i ujawniane są „fałszywe metafory”. Na horyzoncie widać jednak świt nowego technouniwersum. Na gruzach „świętego przymierza” między użytkownikiem a big tech rodzą się nowe wizje i mity. Już nie „naprawy świata”, ale „poprawy” człowieka, a czasem jego zastępowania, jak w wypadku „generatywnej sztucznej inteligencji”.
Wstęp

Część I

1. Uzależniające algorytmy i pokutnicy z Doliny

Raj utracony

2. We(Work), czyli o „mesjaszu naśladowcy”

3. Świętokradztwa, czyli katastrofy misjonarzy i ich organizacji

Świętokradztwa Facebooka i Google
Rytualizacja pokuty
Facebook: gdy sprawca staje się ofiarą i zbawicielem
Kiedy skrucha się opłaca: Facebooka „zarządzanie prywatnością”

4. Janusowe oblicze platform

Bóg Janus i jego twarze
Uniki regulacyjne
Z głową w „chmurach’, czyli koszty środowiskowe
Pseudo „sfera publiczna”
Dyskursywne przechwytywanie a lobbing

Część II

1. Sakralizacja – Google i „Metagoog”

(Nie)święty Google
Cybertayloryzm, czyli kościół Google
Omnipotencja i hipokryzja
Wszechmoc, czyli dlaczego Google nie może błądzić
Metagoog: wszechmoc, wszechobecność i wszechwiedza

2. Krzemowa Dolina jako uniwersum pojęć

Kult informacji
Substantywizm Doliny, czyli „naturalna kolej rzeczy”
Fetysz zakłócania i innowacji a eschatologiczna retoryka

3. Organizacyjne mitologie i katedry korporacji

Metafory a Słowo Boże
Nowe wzorcowe katedry korporacji
Mitologizujące opowieści

4. Oszukańcze mity i zwodnicze metafory

Boskie algorytmy oświecenia
Zwodnicze metafory cyfrowej transformacji

Część III

1. Sakralizacja a organizacja

Organizacje świeckiej religii
Świecka religia jako kosmologia
Świecka religia a konkurencja
Sakralizacja, a kultura organizacyjna
Urynkowienie duchowości w pracy

2. Renesans religii i duchowości w zarządzaniu

Teologia organizacji
Religia a duchowość

3. Misjonarska organizacja

Misyjne zapisy misjonarzy nowych mediów i technologii
Sakralizacja celów i misji
Misja a „fałszywa świadomość” i manipulacja

4. Liderzy/przywódcy – misjonarze i herosi

Przywództwo heroiczne na czas transformacji
Pycha, narcyzm i syndrom budowy imperium
Misjonarscy guru zarządzania i mitologizujące opowieści
Kult lidera
Misjonarz postheroiczny
Misjonarze „naturalnie święci”
Kompromis „dobrego pasterza”
Przywództwo na czasy chaosu a „tereny nieskolonizowane”
Misjonarze, a najemni menedżerowie

Część IV

1. Nowe religie: postęp, kapitalizm i neoliberalizm

Neoliberalizm jako quasi-religia
Solucjonizm i duch cyfrowego kapitalizmu
Pionierscy apostołowie technologii
Religia filantropokapitalizmu
Solucjonizm po neoliberalizmie?

2. Nowa sakralizacja i „ukryta religia”

Doświadczanie boskości nowych technologii
Charyzmatyczne technologie platform
Technologia a religia
Mistycyzm technologii i „społeczeństwa informacyjnego”
Religijna cyberprzestrzeń
Internetocentryzm jako quasi-religia

3. Cyfrowa „trójca”

Cyfryzacja jako religia
Zarządzanie w kontekście „cyfrowej trójcy”
Wyrocznia Google
Dataizm
Proza datakracji
Iluzja „zaciemniania”
Ubóstwo alternatywy

Część V

1. Nowe „bóstwa” i nowe nadzieje

Kasta kapłanów uczenia maszynowego
Pokusy sztucznej inteligencji
Nowe totemy sztucznej inteligencji
A co, jeśli na przykład Facebook upadnie? Superplatformy warte… ochrony
„Świt technocenu” – naturalne i oczywiste ulepszanie człowieka

Bibliografia
Indeks osób

Data wydania: 2023-05-04
ISBN: 978-83-242-3926-9, 9788324239269
Wydawnictwo: Universitas
Stron: 220
dodana przez: Vernau

Autor

Jan Kreft Jan Kreft Prof. dr hab. Jan Kreft (Politechnika Gdańska). Wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, autor ponad tysiąca publikacji w mediach polskich i zagranicznych, menedżer zarządzający firmami mediów i nowych technologii.

Pozostałe książki:

Za fasadą społeczności Koniec dziennikarstwa jakie znamy Media Biznes Kultura Władza misjonarzy Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spotify
Wszystkie książki Jan Kreft

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Władza misjonarzy nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Władza misjonarzy. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl