Książka traktuje o społeczno-kulturowym wymiarze płci, a autorka próbuje dociec, w jakim stopniu doświadczenia socjalizacyjne pomagają kobietom i mężczyznom w pełnieniu ich ról, a w jakim to utrudniają? Jak odnaleźć własną drogę rozwoju w sytuacji, gdy dawne, jednoznaczne wzorce funkcjonowania płci rozpadają się i ewoluują? Dorota Pankowska omawia przy tym proces tworzenia indywidualnej roli płciowej; teorie rozwoju kobiecych i męskich ról, genezę różnic między kobietami i mężczyznami, przejmowanie przez chłopców i dziewczynki charakterystycznych dla danej kultury wzorców kobiecości i męskości; skutki patriarchalnego systemu ról płciowych oraz zmiany w odniesieniu do roli kobiet i funkcjonowania rodziny."Książka ta prezentuje ważną i całkowicie zaniedbaną w polskiej edukacji problematykę stereotypizacji i dyskryminacji płciowej. W kontekście ratyfikowania przez Polskę w 1980 roku Konwencji Eliminacji Wszelkich Form Dyskryminacji Kobiet ONZ pojawia się zatem pierwsza pozycja, która przerywa milczenie i równocześnie stanowi pierwszy krok przełożenia idei równości płci na program oddziaływań edukacyjnych".Z recenzji prof. Marioli Chomczyńskiej-Rubachy"Autorka podjęła ambitną próbę diagnozy rzeczywistości społecznej oraz jej wartościowania z punktu widzenia jasno przyjętych założeń. Literatura, którą wykorzystuje Autorka, jest bardzo bogata i reprezentatywna dla podjętej tematyki. Książka jest napisana komunikatywnie, narracje są skonstruowane ciekawie, mówiąc krótko - chce się ją czytać."z recenzji prof. Zbyszko MelosikaDorota Pankowska - dr, adiunkt w Zakładzie Pedagogicznego Kształcenia Nauczycieli UMCS w Lublinie, interesuje się problematyką gender w edukacji oraz metodyką pracy wychowawczej, publikuje w takich czasopismach, jak "Edukacja", "Socjologia Wychowania", "Człowiek - Teraźniejszość - Edukacja", "Nowa Szkoła, jest autorką książki Zagadki o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza" oraz współautorką "Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej".