Rok szkolny rozpoczął się całkiem niedawno dlatego publikacji związanych ze szkołą nigdy dość. Zainteresowała mnie ostatnio książeczka pt. „Lektury w klasie III”, w której właśnie uczniowie klas III znajdą wypisy z obowiązujących lektur szkolnych zalecanych przez MEN. Przyznam, że sięgnęłam po nią również z tego względu, że lektury w szkolnej bibliotece mojej córki swoje lata świetności mają już dawno za sobą. Brakuje w nich stron, kartki są często naderwane i ogólnie wyglądają nieciekawie a już na pewno nie są wizualnie atrakcyjne dla dzieci.
Na kartach publikacji młody czytelnik znajdzie takie oto lektury: fragmenty Akademii Pana Kleksa (Jan Brzechwa), fragmenty książki Anaruk, chłopiec z Grenlandii (Czesław Centkiewicz), fragmenty książki Dzieci z Bullerbyn (Astrid Lindgren), fragmenty książki Kajtkowe przygody (Maria Kownacka), Klechdy domowe (Hanna Kostyrko, wybór: Pieśń Słowana, Wiano świętej Kingi, O śpiących rycerzach w Tatrach, Przeklęte jezioro), fragmenty bajki O krasnoludkach i o sierotce Marysi (Maria Konopnicka), fragmenty książki O psie, który jeździł koleją (Roman Pisarski), fragmenty książki Oto jest Kasia (Mira Jaworczakowa), U złotego źródła (Stefania Wortman, wybór: Kwiat paproci, O wężowej wdzięczności, tym, jak jeden utopiec chciał się ożenić, O dwunastu miesiącach), Ziarenka maku (Józef Ratajczak, wybór: Burza majowa, Wakacyjne marzenie, Ulewa, Na ziarnie maku, Jesień, Mój pies).
W zbiorze znalazły się zarówno lektury obowiązkowe jak i uzupełniające, po które częstokroć sięgają nauczyciele. Fajnym pomysłem jest stworzenie takiej publikacji gdyż w jednej książeczce mamy niemal wszystkie lektury. Możemy po nie sięgać w każdej chwili, bez udawania się do biblioteki, i już na starcie wiadomo co czeka nasze dziecko w szkole. Warto przy tym wspomnieć, że poza tekstami lektur jest tu coś jeszcze. Otóż w książce zamieszczono notki biograficzne twórców wszystkich utworów a tuż po tej wzmiance znajdują się pytania do każdej z lektur, które mają pomóc w ich utrwaleniu i zapamiętaniu najważniejszych faktów. Uważam to za ciekawe rozwiązanie, które na pewno pomoże dzieciom podczas pracy z tekstem.
Szata graficzna jest bardzo kolorowa, dziecięca. Tekst natomiast napisany dużą wyraźną czcionką a układ przejrzysty i zrozumiały. Wszystko to ułatwia i uprzyjemnia zarazem uczniom przyswajanie wiedzy, poznawanie nowych utworów literackich i czyni czytanie czynnością sprawiającą radość i dającą satysfakcję.