Artykuł
{} 5 komentarzy

Reklama - pomaga czy szkodzi książkom?

autor: Poligon Domowy - Kaśka
data publikacji: 2019-10-25

Wydawać by się mogło, że reklama przynosi jedynie korzyści, większe lub mniejsze. Okazuje się jednak, że czasem bywa dla autora początkiem ogromnej krytyki. Zaznaczmy tutaj, że za wszelkie porównania książek na okładce odpowiedzialne jest wydawnictwo, a autor w tej kwestii nie ma nic do powiedzenia. Porównanie do wybitnego dzieła? No niby miło, ale to z marszu stawia poprzeczkę wysoko, a często jest porównaniem nieco na wyrost. Kiedy jednak kupujemy książkę, bo jest porównywana do Pitbulla, to zależy nam, by choć namiastkę wyżej wymienionego tam znaleźć. Ale dyskutujmy na konkretach.


W maju pojawiła się debiutancka książka Emilii Wituszyńskiej „Niebezpieczna gra”. Świetna. Od początku reklamowana jako połączenie Pitbulla i seksownych kryminałów Pauliny Świst. Jeżeli pojawiała się krytyka to najczęściej dlatego, że jednego lub drugiego w książce było zbyt mało. Ale jak miało być więcej, skoro autorka nie chciała się na nikim wzorować? Stworzyła własną i naprawdę dobrą historię. Przykład skrzywdzenia reklamą pierwszy.

Oczywiście rozumiem, że w dzisiejszych czasach debiutantom jest bardzo trudno. Po pierwsze dostać się do wydawnictwa, po drugie, gdy już wydawca się znajdzie, zostać zauważonym na rynku. Podobno społeczeństwo nie czyta, a każdy miesiąc obfituje w dziesiątki nowych tytułów!! Emilia Wituszyńska została zauważona, to pewne. Wierzę jednak, że dobrą treścią miałaby szansę się obronić bez mylących informacji na okładce porównujących ją do kogokolwiek. Jeśli jeszcze nie znasz tej książki, to sięgnij i przekonaj się, jak mało jest tam Pauliny Świst, jak mało Pitbulla, a jak dużo Wituszyńskiej.

Czuję, że przykładem drugim wetknę znowu kij w mrowisko. Nie wiem tylko, czy można tutaj mówić o krzywdzie, gdyż ten debiut ma się dobrze od czasu premiery i chyba nie spada z rankingów. Mowa oczywiście o Blance Lipińskiej i jej serii „365 dni”. Porównanie jednak tego erotyku do "Ojca chrzestnego" jest ogromnym nieporozumieniem. Fakt, reklama zrobiła swoje, a zainteresowanie książką regularnie podsyca sama autorka. O ile mniej jednak byłoby krytyki, gdyby książka była reklamowana jako kontrowersyjny erotyk, pierwszy taki w naszym kraju. Bo przecież książki o podobnej tematyce nie raz już przewijały się przez księgarniane półki, jednak nigdy autorką nie była Polka. Wszyscy, którzy spodziewali się tam "Ojca chrzestnego" mocno się zawiedli i wylali wiadro pomyj na książkę. A sama książka, chyba na zawsze już pozostanie tematem dyskusji, ale czy nie o to chodzi? W końcu czołowe miejsca w rankingach są efektem dużego zainteresowania czytelników, bo trafia się na nie za liczbę sprzedanych egzemplarzy.

Zastanawia mnie jedno, czy naprawdę, by sięgnąć po książkę, potrzebujemy porównań do twórczości innych? Chętniej sięgamy po oklepane schematy, niż autorski pomysł pisarza? I czy Was jakieś porównanie z reklamy czy okładki książki mocno rozczarowało, gdy już ją przeczytaliście?

O autorze:
@poligondomowy
Poligon Domowy - Kaśka @poligondomowy
Autorka bloga Poligon Domowy, organizatorka spotkań autorskich i blogerów w ramach Blog Book Meeting w Katowicach oraz wyzwania czytelniczego #czytambopolskie. Prywatnie mama cudownego syna i uroczej córci, w jej przepastnej torebce zawsze obok zabawek, smoczków i drobiazgów dzieci znajdzie się książka.

Komentarze

@Johnson
@Johnson · 18 dni temu
Problemem jest dzisiaj reklamowanie książek słabych jako "Nowy King!" albo inna tego typu sprawa. Do tego dochodzą blurby znanych pisarzy na okładkach debiutantów i niestety czytelnik może być wprowadzany w błąd co do jakości takiej powieści. Jeżeli natomiast pierwsze wydanie byłoby normalne, a na drugim napisano by, że hit, że bestseller to już by było bardziej wiarygodne. No ale, książka to dzisiaj nie tylko wyższa forma kultury ale i produkt, który przecież trzeba sprzedać, żeby zarobić. Ma to swoje i dobre i złe strony.
{}× 9
Komentarze (1)
@Justyna_K
@Justyna_K · 16 dni temu
Ja w ogóle nie czytam tych rekomendacji okładkowych. A jeśli już to traktuję to jako formę rozrywki coby jedynie się pośmiać pod nosem. Mam swoje własne kryteria wyboru książek, które chcę przeczytać i żadna, choćby super hiper ekstra reklama nie zachęci mnie do zakupu i przeczytania. A jeśli reklama będzie zbyt namolna, plus do tego sam autor będzie męcząco nagabywał do przeczytania to tym bardziej nie przeczytam. Może skuszę się za parę lat ale w danym momencie będę omijać szerokim łukiem. 
{}× 5
Komentarze (3)
@pola841
@pola841 · 15 dni temu
Pamiętam jak bardzo rozdmuchano promocję Dziewczyny z pociągu. Książka naprawdę nie była tak dobra jak wszędzie trąbiono ale sprzedała się to fakt bo wszyscy uwierzyli i liczyli na coś naprawdę dobrego.
{}× 3
Komentarze (4)
@BookMolik
@BookMolik · 13 dni temu
Jedyne co na okładce czytam, to opis książki. Tym (no i okładką) w większości kieruję się przy wyborze pozycji. Nie zwracam uwagi na porównania do czegokolwiek, na komentarze innych "sławnych" istot, ponieważ każdy ma swój gust. I wolę sama ocenić. Jedyne co mnie strasznie wkurza to tekst znajdujący się na okładce, na samej górze "Jedyny taki Bestseller New York Timesa" i innego tego typu tekściki "dla chwytu". Skoro jedyny to dlaczego na mojej półce jest już ich ze sto? :/

{}× 1
Komentarze (1)
@Gosia
@Gosia · 13 dni temu
Ja często sięgam po książki rekomendowane, niemniej jednak wybieram je ze sprawdzonych blogów do których zaglądam regularnie. 
{}× 1
Komentarze (1)