Śródeł wzrostu aspiracji edukacyjnych społeczeństwa i gwałtownego wzrostu liczby osób studiujących oraz liczby szkół wyższych, a także wzbogacenia uczelnianej oferty kierunkowej i specjalnościowej na początku lat 90. szuka się w pierwszej kolejności w zmianach na rynku pracy. Fakt, że znajduje się tak wielu chętnych do podjęcia nauki, w którą w znacznej części musieli zainwestować nie tylko własny czas, ale i pieniądze, wskazuje na to, że wykształcenie w Polsce zaczęło się opłacać. Dla kandydatów na studia ważna jest informacja, czy ponoszenie nakładów na kształcenie jest ciągle dobrą inwestycją, która się zwróci, dla pracodawców - czy ich popyt na określone kwalifikacje będzie zaspokojony, dla państwa - jaki jest stopień dopasowania popytu i podaży na rynku pracy, gdyż od tego zależy poziom i charakter bezrobocia, a w konsekwencji: dynamika PKB, skala redystrybucji fiskalnej, konkurencyjność gospodarki krajowej itp. Podjęcie badań na temat zależności pomiędzy wykształceniem a pozycją absolwentów na rynku pracy ma wobec tego głębokie uzasadnienie. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji na ten temat, ciągle chyba niedocenianym, są sami absolwenci. Książka zawiera wyniki badania Absolwenci SGH na rynku pracy, które dotyczyło m.in. charakterystyki sytuacji zawodowej absolwentów z lat 1996-2005. Badanie pozwoliło na zdiagnozowanie czynników kształtujących losy i sytuację absolwentów, umożliwiając porównania - dzięki zastosowaniu podobnych technik i koncentracji na podobnych problemach - z badaniami realizowanymi w SGH/SGPiS we wcześniejszych okresach.