Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety

Barbara Skałbania, Ewa Jeżewska-Krasnodębska
Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Diagnoza i terapia są ważnym tematem w dyskursie pomagania, wspierania rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do logopedii, pedagogiki czy psychologii. Treścią niniejszej publikacji są zagadnienia diagnozy i terapii w pracy logopedy i nauczyciela-terapeuty, co porządkuje niejako i ogranicza zakres podjętych rozważań. Zarówno logopeda, jak i nauczyciel/terapeuta są specjalistami, których działania pomocowe regulowane zapisami prawa wpisują się w działania szkoły i oświatowego systemu pomocy. Mimo znaczącego dorobku w logopedii i terapii pedagogicznej wciąż pojawiają się nowe przestrzenie analiz teoretycznych i badań empirycznych, podkreślające relację teorii z praktyką. Podjęte w książce dyskursy są udziałem osób tworzących naukę, ale też praktyków, co stanowi o wartości i zróżnicowaniu treściowym publikacji.

Struktura książki obejmuje dwie części, które odnoszą się do zapowiedzi w tytule. Pierwsza z nich dotyczy diagnozy i terapii w ujęciu logopedycznym, psychologicznym i medycznym, druga zaś podejmuje problematykę diagnozy i terapii w ujęciu edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym. Obie perspektywy łączą się w działaniu pomocowym, jednak ich konteksty teoretyczne wyjaśniające mechanizm trudności czy zaburzeń pozostają odrębne, autonomiczne, co jest przedmiotem dyskursu podjętego w gronie logopedów. Pytanie o synergię versus rozdzielność dyscyplin (subdyscyplin) naukowych zajmujących się tematyką diagnozy i terapii pozostaje otwarte i stanowi inspirację do dalszych poszukiwań.

Publikację adresujemy do szerokiej grupy odbiorców: specjalistów z dziedziny medycyny, logopedii, psychologii i pedagogiki, a także nauczycieli i wychowawców, którzy zajmują się problematyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również przyszłych nauczycieli (studentów), którzy poznają tajemnice zawodu nauczyciela. Mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie książki i wspólne spotkania w przestrzeni praktyki pomocowej.
Książka pod redakcją naukową prof. WSP dr hab. Barbary Skałbani i dr Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej to publikacja bogata tematycznie […]. Omówiono w niej bowiem wiele zagadnień z pogranicza logopedii, psychologii klinicznej i pedagogiki specjalnej. Dotyczy problematyki diagnozy i terapii w kontekście logopedycznym, medycznym i psychologicznym […] oraz edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym […]. Publikacja mieści się zatem w nurcie interdyscyplinarnego podejścia do rozumienia istoty i patogenezy zaburzeń neurorozwojowych i schorzeń, ich diagnozowania oraz udzielania pomocy.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz
Wstęp

Część 1

Diagnoza i terapia – konteksty logopedyczne, medyczne i psychologiczne

Zbigniew Tarkowski, Ewa Humeniuk
Diagnoza logopedyczna – interdyscyplinarna czy logopedyczna?

Marta Korendo
Diagnoza zespołu Aspergera w ujęciu nowych rozwiązań prawnych

Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska
Pierwotna afazja postępująca Międzynarodowe kryteria diagnozy

Ewa Humeniuk, Zbigniew Tarkowski
Zaburzenia oddychania u osób jąkających się – konieczność diagnozy i terapii

Jagna Czochańska-Kruk
Dzieci z padaczką w obszarze działań logopedy

Iwona Palicka
Współpraca psychologa i logopedy w diagnostyce zaburzeń poznawczych i komunikacyjnych dzieci z FASD. „Czy słyszysz to, co ja widzę?” – implikacje teoretyczne, doświadczenie własne Ewa Kaptur, Jolanta Sławek O interdyscyplinarnej współpracy logopedy z innymi specjalistami (na przykładzie Centrum Uśmiechu Dziecka – Montessori w Poznaniu)

Dorota Lipiec, Izabela Więcek-Poborczyk, Agnieszka Woźniak
Stan wiedzy z zakresu profilaktyki logopedycznej rodziców dzieci w wieku przedszkolnym

Andrzej Gretkowski
Problemy psychoonkologiczne chorego na raka krtani – próba pomocy i wsparcia

Część 2

Diagnoza i terapia – konteksty edukacyjne, pedagogiczne i społeczne

Jacek J. Błeszyński
Obszar diagnozy i terapii w logopedii pozytywnej

Barbara Skałbania
Terapia pedagogiczna – poczucie pewności versus zagrożenie
Pytanie o kierunki rozwoju

Ewa Jeżewska-Krasnodębska
Dysleksja rozwojowa u dorosłych z zaburzeniami artykulacji – aspekty diagnozy i autodiagnozy

Ewa Jeżewska-Krasnodębska
Trudności i mocne strony osób dorosłych z dysleksją rozwojową

Alicja Giermakowska
Językowe komponenty w nauce, profilaktyce i usuwaniu trudności w czytaniu i pisaniu

Zdzisława Orłowska-Popek
Technika programowania języka nie tylko na zajęciach logopedycznych

Marek Kawa
Wybrane aspekty nauczania języka polskiego jako obcego w polskiej szkole podstawowej

Marzena Błasiak-Tytuła
Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka dwujęzycznego

Teresa Lewandowska-Kidoń, Anna Witek
Wspomaganie społeczno-emocjonalne ucznia z alergią w środowisku szkolnym – konteksty rozwojowe

Ewa Jeżewska-Krasnodębska, Jarosław Krasnodębski
Rodzaje zaburzeń mowy u dzieci z dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej

Barbara Skałbania, Ewa Szumilas
Sztuka i siła opowiadania – o narracji w terapii pedagogicznej

Data wydania: 2022-04-07
ISBN: 978-83-8294-033-6, 9788382940336
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 300
dodana przez: Catta
Mamy 1 inne wydanie tej książki

Autor

Barbara Skałbania Barbara Skałbania Barbara Skałbania - pedagog-terapeuta. Nauczyciel akademicki od 2003 roku (UMCS w Lublinie, UTH w Radomiu, WSP im. J. Korczaka w Warszawie). Aktywnie uczestniczy w pracach sekcji pedagogiki społecznej Polskiej Akademii Nauk oraz jest członkiem Nauko...

Pozostałe książki:

Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu Diagnostyka pedagogiczna Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety Poradnictwo pedagogiczne Szkoła ogólnodostępna w procesie stawania się placówką włączającą
Wszystkie książki Barbara Skałbania

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuety. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat