Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej

Lidia Kataryńczuk-Mania
Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Publikacja poświęcona jest edukacji muzycznej, która jest jednym z elementów niezbędnych do prawidłowego wzrostu dzieci. Edukacja to proces. Nie ma gotowej recepty na zaspokojenie dziecięcej potrzeby muzyki, tym bardziej, że każdy mały człowiek ma swoje indywidualne tempo rozwoju. Jeśli zadbamy o ten rozwój i zainteresujemy dziecko otoczeniem muzycznym, to efekty będą widoczne w całym życiu człowieka – od dzieciństwa po dojrzałość. Wczesna edukacja muzyczna może korzystnie oddziaływać na kolejne fazy życia dziecka. Zaproponowana monografia wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu nauczycieli, terapeutów, którzy poszukują różnych rozwiązań naukowo-metodycznych i rozumieją potrzebę kształcenia muzycznego. Przez wiele lat, gdy pracowałam z dziećmi, studentami, nauczycielami, terapeutami, sama poszukiwałam rozmaitych skutecznych i atrakcyjnych rozwiązań, aby edukacja muzyczna była ważna i spełniała swoje wielowymiarowe zadania.

Publikacja składa się z dwóch głównych części opartych o pedagogiczne i profilaktyczno-terapeutyczne założenia edukacji muzycznej. Na rynku wydawniczym brakuje jeszcze opracowań, które prowokowałyby czytelnika do dyskursu, działań artystycznych i terapeutycznych, nowych rozwiązań, programów, projektów. Ważne są tu przygotowanie merytoryczne, podejście metodyczne i twórcze do promowania znaczących walorów muzyki. Ona może i powinna odnaleźć swoje miejsce w różnych przedmiotach dydaktycznych, w otoczeniu wychowawczym każdego dziecka.
Wprowadzenie

Część I
Edukacja muzyczna z perspektywy pedagogicznej

1. Muzyka i jej wielowymiarowe znaczenie (refleksje o muzyce)
2. Elementarna edukacja muzyczna z perspektywy poznawczej
2.1. O rozwoju muzycznym dzieci
3. Wybrane koncepcje i metody edukacji muzycznej w oglądzie literatury
3.1. Uwagi o możliwościach wspierania rozwoju i zainteresowań muzycznych dzieci
4. Formy aktywności muzycznej w przedszkolu
4.1. Śpiew i ćwiczenia mowy
4.2. Gra na instrumencie
4.3. Słuchanie muzyki
4.4 Ruch z muzyką
4.5. Tworzenie muzyki
5. Rozwijanie kreatywności muzycznej poprzez zabawy i gry
6. Korelacja edukacji muzycznej z innymi treściami programowymi w przedszkolu
7. O wczesnej edukacji instrumentalnej (na przykładzie fortepianu)
8. Przegląd literatury metodycznej z zakresu edukacji muzycznej najmłodszych
9. Przedszkole miejscem organizowania muzycznych uroczystości

Część II
Edukacja muzyczna z perspektywy profilaktyczno-terapeutycznej (wybrane wątki)

Wstęp

1. Wybrane metody i sposoby muzycznej pracy profilaktyczno-terapeutycznej
1.1. O diagnozie
2. Profilaktyczno-terapeutyczne znaczenie form muzycznych
Podsumowanie
3. Edukacja muzyczna w dialogu z logorytmiką
3.1. Wokół definicji logorytmiki
3.2. Cele, funkcje i zadania logorytmiki
3.3. Wybrane metody i formy pracy logorytmicznej
3.4. Charakterystyka wybranych ćwiczeń logorytmicznych i wskazówki metodyczne
3.5. Przykładowy scenariusz zajęć z logorytmiki
Podsumowanie
4. Terapia dźwiękiem w pracy z dziećmi
4.1. Istota i struktura dźwięku
4.2. Masaż dźwiękiem. Założenia programowe niemieckiej metody Petera Hessa (literatura specjalistyczna, badania)
4.3. Misy dźwiękowe jako narzędzie profilaktyczno-terapeutyczne – krótka charakterystyka
4.4. Ćwiczenia i zabawy oddechowe z wykorzystaniem metody Petera Hessa – relaks z dźwiękiem
Podsumowanie

Zakończenie

Bibliografia

Data wydania: 2022-05-10
ISBN: 978-83-8294-051-0, 9788382940510
Wydawnictwo: Impuls
Stron: 160
dodana przez: Catta
Mamy 1 inne wydanie tej książki

Autor

Lidia Kataryńczuk-Mania Lidia Kataryńczuk-Mania dr hab. nauk społecznych w zakresie teorii muzyki i pedagogiki, profesor Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania koncentrują się na edukacji muzycznej, artystycznej, profilaktyce i terapii muzycznej oraz emisji głosu. Jest autorką wielu k...

Pozostałe książki:

Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej Metody i formy TERAPII SZTUKĄ Sztuka w kontekście oddziaływań na człowieka
Wszystkie książki Lidia Kataryńczuk-Mania

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat