Figury obecności w cyfrowych mediach

Mariusz Pisarski
Figury obecności w cyfrowych mediach
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Seria Projekty Komparatystyki

Książka Mariusza Pisarskiego przekonująco udowadnia, że literaturoznawstwo, studia kulturowe i humanistyka w ogólności powinny włączać interaktywne fikcje i – szerzej – literaturę elektroniczną do swoich badań. Figury obecności w cyfrowych mediach to praca dojrzała, napisana językiem naukowym, opartym na precyzyjnej terminologii, ale jednocześnie stylem przejrzystym i jasnym; praca charakteryzująca się nowatorskimi propozycjami, oryginalnością, a także doniosłymi naukowo wnioskami. To niezwykle cenne przedsięwzięcie. I też przekonująco udowodnione. Mariusz Pisarski proponuje w swojej książce systematyzację badawczą i konkretne instrumentarium, sięga do poetyki i retoryki, przymierzając je do literatury elektronicznej (nie darmo tytuł jednego z rozdziałów brzmi: Cyfrowa retoryka i semiopoetyka). Wart docenienia jest też fakt, że badacz z powodzeniem i pełną swobodą przemieszcza się po obszarach retoryki, poetyki, antropologii kultury i antropologii literatury i zarazem najnowszych konstatacji na temat przemian literackich.
prof. Anna Łebkowska

Figury obecności w cyfrowych mediach to książka w pełni autorska, wnosząca pierwszorzędny wkład twórczy w rozwój literaturoznawstwa cyfrowego, w szczególności cyfrowej semiopoetyki, postrzeganej jako składnik ewolucyjny poetyki i retoryki, zmieniających się wraz z rozwojem tekstów wieloznakowych i interaktywnych w retorykę i poetykę semiotyczną i sprawczą – angażującą w kształtowanie warstwy wyrażania tekstu i znaczeń tekstowych działania użytkownika oraz warstwę programistyczną. Mariusz Pisarski odkrywa i charakteryzuje figury, które bądź to uzyskują nowe reprezentacje w cyfrowym środowisku, bądź to są przez nie kreowane. Proponuje doskonale udokumentowane i przekonujące innowacje w zakresie figur tekstowych sprawczej semiopoetyki i szeroko rozumianej retoryki. Tym samym twórczo uczestniczy w tworzeniu języka opisu cyfrowego świata. Książka Mariusza Pisarskiego jest pozycją obowiązkową dla badaczy literatury i szerzej – kultury cyfrowej, ale również pozycją ważną dla nowoczesnego literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i medioznawstwa oraz tych odbiorców i uczestników współczesnej, cyfrowej sztuki (i szerzej kultury), którzy poddają ją pod refleksję.
prof. Ewa Szczęsna

Wstęp

Założenia

Cyfrowa retoryka i semiopoetyka

Omówienie rozdziałów

Rozdział I. Tropy cyfrowe

Tropy cyfrowe w perspektywie ewolucyjnej

Tropy materialne i cyfrowe

Symulakra i cyfrowe mimesis

Podłoże tropu cyfrowego

Metafora

Alegoria

Figury w powieści hipertekstowej popołudnie, pewna historia

Tekst-szrapnel – pionierskie figury animacji

Ślepe zaułki i sensoryczne klamry

Trop cyfrowy – sprzężenie zwrotne mimesis i diegesis

Rekursje i powroty – w stronę cyfrowej syllepsy

Alegoria performatywna

Syllepsa

Metalepsa

Hiperlepsa – wzmocniona figura obecności

Metafory interfejsowe – historia i rodzaje

Rozdział II. Cyfrowa podróż – motywy spaceru, żeglugi i eksploracji w splocie reprezentacji i recepcji

Hiperlepsa w książce artystycznej – Ulica Sienkiewicza w Kielcach

Performatywne metonimie J.R. Carpenter – wzdłuż wybrzeża, przed ekranem

Figury obecności w narracyjnych systemach hipertekstowych

Rozdział III. Motyw domu i jego realizacje w literaturze cyfrowej

Między technē a poiesis. Medium jako czynnik modelujący gatunki, tematy i figury

Konkretyzacja metafor w ewolucji i współistnieniu mediów – między drukiem a hipertekstem

Interaktywna fikcja – dom jako przestrzenna baza danych

Założycielski gatunek IF – dom w interaktywnej grze tekstowej Zork

Narracje tworzone zespołowo – MUD-y i Hipertekstowy Hotel

Hiperleptyczne ujęcia topiki miejsca w opowieściach tworzonych w Twine i w powieściach aplikacjach

Rozdział IV. Cielesny współudział użytkownika w tworzeniu figur obecności

Poezja, media i paradoks przedstawieniowy – współudział figur cyfrowych w reprezentacji realnego

Strategie obecności w mediach mieszanych – Uncle Buddy’s Phantom Funhouse

Pozatekstowe sposoby angażowania odbiorcy w tradycji analogowej i cyfrowej

Powieści aplikacje jako pole remediacji figur obecności

Hiperlepsa i metalepsa w Maginary Semyona Polyakovskiego. Między iluzją a antyiluzją

Rodzaje zwrotów do czytelnika w Maginary

Typy interakcji angażujące ciało: refleksje i pytania

Haptyczność i kinestezyjność – problemy metodologiczne

Immersja, emersja, dyspersja jako efekty figur obecności

Rozdział V. Efekt Elizy – konwersacja z komputerem jako figura obecności

Tradycja dialogu i personifikacja jako podłoże sztuki promptu

Między efektem Elizy a efektem Szkłowskiego – formy artystyczne wobec językowej sztucznej inteligencji

Generatory cybertekstowe a sztuczna inteligencja – krótka historia

Stanisław Lem jako pionier systemów konwersacyjnych, czyli Elektrybałt dziś

Alexa i jej literackie nakładki – (prawie) sztuczna inteligencja

Narodziny Lizy Gennart – społeczna obecność programów konwersacyjnych opartych na GPT

Między small data a big data – generatory autorskie wobec modeli LLM

Konwersacje ironiczne jako krytyka społeczna – Imperium Ducha

Test na pisarza – Kathryn Cramer kontra sztuczna inteligencja

Konstrukty obecności – podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks osobowy

Data wydania: 2024-06-18
ISBN: 978-83-242-4006-7, 9788324240067
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Projekty Komparastyki
Stron: 304
dodana przez: Vernau

Autor

Mariusz Pisarski Mariusz Pisarski – badacz, producent i promotor literatury elektronicznej, założyciel pisma „Techsty. Literatura i nowe media”. Jest autorem cyfrowych adaptacji klasyki literackiej, m.in. internetowej powieści paragrafowej Bałwochwał na podstawie op...

Pozostałe książki:

Figury obecności w cyfrowych mediach Hiperteksty literackie. Literatura i nowe media Xanadu
Wszystkie książki Mariusz Pisarski

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Figury obecności w cyfrowych mediach aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Figury obecności w cyfrowych mediach. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat