Artykuły składające się na tom podejmują szeroką paletę najważniejszych zagadnień filozofii i estetyki muzyki. W tomie znajdują się artykuły poświęcone problematyce znaczenia, treści i formy muzyki, elementów semantycznych (znaku, symbolu) w muzyce, stosunkowi muzyki do języka, problemowi ekspresji w muzyce, zarówno w sensie jej własności ekspresywnych, jak i bezpośredniej ekspresji twórcy - a tu z kolei z rozróżnieniem na ekspresję kompozytora i wykonawcy. Kolejna grupa artykułów poświęcona jest różnorakim relacjom, w jakie muzyka wchodzi z innymi sztukami, w tym wypadku z literaturą, filmem i malarstwem. Z jednej strony poruszane są tematy złożonych, wielostronnych relacji strukturalnych i semantycznych pomiędzy muzyką a tekstem słownym, a z drugiej wizji muzyki wyrażonej w dziełach literackich. Bogactwo i zakres prezentowanych treści, oryginalność i wnikliwość ujęcia w jednych tekstach, zwrócenie uwagi na nowe, nieznane wątki w innych oraz prawdziwa interdyscyplinarność tomu sprawiają, że wydaje się on być pozycją, która znajdzie szerokie grono odbiorców: nie tylko zainteresuje z pewnością rozmaite - bo reprezentujące szeroki wachlarz różnych specjalności - kręgi akademickie (filozofia, muzykologia, estetyka, teoria muzyki, filologia, filmoznawstwo, kulturoznawstwo, polonistyka, psychologia i pedagogika muzyki), ale ma jednocześnie potencjał, aby przyciągnąć także czytelników spoza nich: szukających pogłębionej i wielostronnej refleksji miłośników muzyki.