Historia ludzi. Historia dla ludzi

Iwona Chmura-Rutkowska, Izabela Skórzyńska, Edyta Głowacka-Sobiech
10 /10
Ocena 10 na 10 mo┼╝liwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Ksi─ů┼╝ka Historia ludzi. Historia dla ludzi
Ksi─ů┼╝ka Historia ludzi. Historia dla ludzi
Popraw t─Ö ksi─ů┼╝k─Ö | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 mo┼╝liwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Z kim solidaryzujemy si─Ö po obowi─ůzkowym kursie edukacji historycznej: z upami─Ötnionymi poprzez pomniki i eksponowane miejsce na kartach podr─Öcznik├│w s┼éawnymi dow├│dcami zbiorowych masakr, czy z tymi, kt├│rzy byli zbyt s┼éabi i bez szans na przetrwanie? Z kim si─Ö uto┼╝samiamy? Do czego aspirujemy? Czy szkolna edukacja historyczna wspiera rozw├│j spo┼éecze┼ästwa obywatelskiego i demokracji? Czy raczej reprodukuje mity i podgrzewa resentymenty? Czy w og├│le mo┼╝liwe jest odpolitycznienie edukacji historycznej w centralnie sterowanym systemie o┼Ťwiaty? Kto, do jakiej rzeczywisto┼Ťci i w jaki spos├│b edukuje przysz┼éych nauczycieli historii? Autorki i autorzy niniejszego tomu zapraszaj─ů do refleksji na temat istotnych dla wsp├│┼éczesnej edukacji historycznej problem├│w: relacji mi─Ödzy wsp├│┼éczesnymi historiografiami i szkoln─ů narracj─ů historyczn─ů, ukrytych i nieobecnych aspekt├│w programu nauczania historii (hidden curriculum), znaczenia pami─Öci historycznej i spo┼éecznej dla szkolnej edukacji, w tym narracji dominuj─ůcych i emancypacyjnych. Aktualny sp├│r wok├│┼é kszta┼étu i roli historii szkolnej dotyczy zar├│wno miejsca i roli historii we wsp├│┼éczesnej edukacji, jak i roli oraz miejsca edukacji szkolnej w ┼╝yciu spo┼éecznym i kulturze historycznej Polak├│w. Edukacja historyczna, z rezerwuaru wiedzy na temat przesz┼éo┼Ťci zmienia si─Ö na naszych oczach, cho─ç mo┼╝e nazbyt wolno, w histori─Ö krytyczn─ů, w histori─Ö zaanga┼╝owan─ů, ale tak┼╝e anga┼╝uj─ůc─ů intelekt, zmys┼éy, wyobra┼║ni─Ö, emocje. W histori─Ö zorientowan─ů na pe┼éni─Ö egzystencji cz┼éowieka w jej r├│┼╝nych wymiarach. Zebrane w niniejszym tomie artyku┼éy, refleksje teoretyczne, wyniki bada┼ä empirycznych oraz studia komparatystyczne dowodz─ů, ┼╝e historia jest nadal niezwykle wa┼╝nym poznawczo i spo┼éecznie obszarem wiedzy, i ┼╝e jej kszta┼ét jest nieustannie negocjowany spo┼éecznie. Autorzy i autorki tomu podzielaj─ů przekonanie, ┼╝e edukacja historyczna w spos├│b szczeg├│lny mog┼éaby spe┼énia─ç funkcj─Ö edukacji do/dla demokracji i obywatelskich dzia┼éa┼ä, z otwarciem na r├│┼╝norodno┼Ť─ç i umiej─Ötno┼Ťci pokojowego uczestniczenia w wielokulturowym ┼Ťwiecie a przede wszystkim edukacji emancypacyjnej, w sensie wolno┼Ťci od destrukcyjnych na poziomie indywidualnym i grupowym stereotyp├│w i uprzedze┼ä, a tak┼╝e edukacji do/dla zrozumienia i solidarno┼Ťci z lud┼║mi z powodu owych uprzedze┼ä dyskryminowanych. Tytu┼é tomu ÔÇ×Historia Ludzi. Historia dla ludziÔÇŁ dobrze odzwierciedla to przekonanie. Podobnie jak inne, ┼╝e nie ma historii, a zw┼éaszcza edukacji historycznej wolnej od warto┼Ťci, ale tak┼╝e interes├│w r├│┼╝nych grup nacisku/wp┼éyw├│w. Jest natomiast pow├│d, jak si─Ö wydaje pilny, aby u┼Ťwiadamiaj─ůc sobie, jakiej historii potrzebujemy, nauczy─ç si─Ö te┼╝ z ni─ů obcowa─ç, aby anga┼╝uj─ůc si─Ö w debat─Ö, czy sp├│r o przesz┼éo┼Ť─ç, my┼Ťle─ç i formu┼éowa─ç krytyczne s─ůdy i opinie.
Data wydania: 2014
ISBN: 978-83-7850-544-0, 9788378505440
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 570

Gdzie kupi─ç

Ksi─Ögarnie internetowe


Ogłoszenia

{}
Dodaj ogłoszenie
za darmo!
U┼╝ywane ksi─ů┼╝ki maj─ů dusz─Ö. Zamiast kupowa─ç w sklepie, zajrzyj na nasz─ů stron─Ö z og┼éoszeniami. Ksi─ů┼╝kowe zero-waste? Kupuj u┼╝ywane, sprzedawaj niechciane.

Moja Biblioteczka

Ju┼╝ przeczytana? Jak j─ů oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widz─Ö, ┼╝e znasz ksi─ů┼╝k─Ö Historia ludzi. Historia dla ludzi? Koniecznie daj zna─ç, co o niej my┼Ťlisz w recenzji!
{}´ŞĆ Napisz pierwsz─ů recenzje

Moja opinia o ksi─ů┼╝ce

Opinie

@oficynaIMPULS
2014-03-04
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
{} 10 /10
Impuls poleca

ÔÇ×Wsp├│┼éczesna edukacja historyczna mo┼╝e z powodzeniem pe┼éni─ç funkcj─Ö edukacji emancypacyjnej, nastawionej na demokracj─Ö, obywatelskie dzia┼éania, otwarto┼Ť─ç na r├│┼╝norodno┼Ť─ç i pokojowe wsp├│┼éistnienie w ┼Ťwiecie wielokulturowym. Warunkiem koniecznym skuteczno┼Ťci realizacji tej zmiany jest, jak argumentuj─ů Redaktorki, poddanie jawnej i krytycznej refleksji polityczno-ideologicznego uwik┼éania edukacji historycznej, tak┼╝e w odniesieniu do poziomu praktyki szkolnejÔÇŁ.

Z recenzji wydawniczej
dr hab. Danuty Konieczki-Śliwinskiej

{} | link |

Co czyta─ç po ksi─ů┼╝ce “Historia ludzi. Historia dla ludzi”- Iwona Chmura-Rutkowska

Ksi─ů┼╝ka ÔÇ×NIEGODNE HISTORIIÔÇŁ? O nieobecno┼Ťci i stereotypowych wizerunkach kobiet w ┼Ťwietle podr─Öcznikowej narracji historycznej w gimnazjum
ÔÇ×NIEGODNE HISTORIIÔÇŁ? O nieo... Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta G┼éowacka-Sobiech, Izabela Sk├│rzy┼äska
Celem prezentowanej publikacji jest rekonstrukcja i krytycz...
Ksi─ů┼╝ka Etyka. Reinterpretacja
Etyka. Reinterpretacja Jacek Filek
Cz┼éowiek, ┼Ťwiadom swej wolno┼Ťci, staje wobec pytania: jak ro...
Ksi─ů┼╝ka W stron─Ö socjologii uciele┼Ťnionej
W stron─Ö socjologii uciele┼Ť... Bukraba-Rylska Izabella
Ksi─ů┼╝ka stanowi swoiste rozliczenie z dominuj─ůcymi w socjolo...
Ksi─ů┼╝ka Zasady kultu wyobra┼║ni
Zasady kultu wyobraźni Wacław Śmid
Dlaczego chodzi nam akurat o ?kult wyobra┼║ni?? Czy┼╝by dlateg...
Ksi─ů┼╝ka Inicjacje i transgresje Antystrukturalno┼Ť─ç sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa
Inicjacje i transgresje Ant... Paweł Możdżyński
Sztuka XX i XXI wieku w swym wymiarze antystrukturalnym to p...

Cytaty z ksi─ů┼╝ki

O nie! Ksi─ů┼╝ka Historia ludzi. Historia dla ludzi. czuje si─Ö pomini─Öta, bo nikt nie doda┼é jeszcze do niej cytatu. Mo┼╝e jej pomo┼╝esz i dodasz jaki┼Ť?
{} Dodaj cytat
nakanapie.pl
{} {} {}
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatno┼Ťci Regulamin
© 2020 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe