Nowa gospodarka, która na dobre rozpoczęła się wraz z rozwojem Internetu, i która łączy tak pozornie odległe zjawiska, jak globalizacja oraz rzeczywistość wirtualna, wywołuje ogromne zmiany warunków funkcjonowania przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa są zmuszone do działania w myśl strategii ciągłego odnawiania się w otoczeniu (generative strategy). Polega ona nie na poszukiwaniu długotrwałej przewagi konkurencyjnej, lecz na wykreowaniu organizacji, zdolnej do nieustannego regenerowania swojej przewagi konkurencyjnej w odpowiedzi na zmiany otoczenia. Kolejnym imperatywem jest wymóg stosowania rozwiązań wykorzystujących infrastrukturę Internetu. Systemy i technologie informacyjne oraz wykorzystujące je rozwiązania biznesowe pozwalają przedsiębiorstwu utrzymywać i kreować przewagę konkurencyjną wynikającą nie tyle z samego faktu bycia uczestnikiem biznesu elektronicznego, lecz z tego, że aby nim się stać, firma musi dokonywać znaczącego i permanentnego podnoszenia własnej sprawności wewnętrznej. Problem aplikacji systemów i technologii informacyjnych w przedsiębiorstwach ma swoje bezpośrednie przełożenie na skalę makroekonomiczną, a więc stopień rozwoju całej gospodarki. Jeśli zagadnienia te są tak ważne, to w jaki sposób można obiektywnie określić stan gotowości gospodarki i przedsiębiorstw do sprostania tym wyzwaniom. Jak zmierzyć wielkość luki dzielącej polskie przedsiębiorstwa i polską gospodarkę od liderów światowych. Autor publikacji podejmuje ten problem proponując - bazujący na materiale empirycznym - model opisu zachowań przedsiębiorstw w trakcie procesów dostosowawczych, związanych z wykorzystaniem systemów i technologii informacyjnych w realizacji strategii, konkurowaniu na rynku oraz w elastycznym zarządzaniu łańcuchem wartości. Dodatkowym celem publikacji jest uzupełnienie wiedzy polskich menedżerów na temat gotowości przedsiębiorstw do implementacji zaawansowanych rozwiązań biznesu elektronicznego, ich podatności na te wdrożenia, a także czynników wewnętrznych i zewnętrznych determinujących te procesy w przedsiębiorstwie.