Interpretować dalej

Interpretować dalej
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Seria KRYTYKA XX i XXI WIEKU. Tom 13

Koncepcja tomu, który proponujemy czytelnikom, […] opiera się na założeniu, że historia polskiej poezji powojennej domaga się ciągle nowych odczytań, uwzględniających nie tylko zmiany historyczne, ale również nieustanne przekształcenia świadomości estetycznej i metodologicznej. […] Omawiane tu tomy poetyckie są prezentowane jako całościowe projekty, skończone dzieła, a nie zbiory pojedynczych wierszy. Mamy wrażenie, że dotychczasowe publikacje albo zwracały uwagę na mistrzowskie interpretacje pojedynczych tekstów, albo skupiały się na całościowym opracowaniu twórczości danego poety; chcąc wyjść poza ujęcia monograficzne i te, które w centrum zainteresowania sytuują wiersz, zaproponowałyśmy autorom zaprezentowanie historii poetyckiego języka, idei, różnych koncepcji poezji przez pryzmat książek, które dziś wzbudzają kontrowersje, zachwyt, w dalszym ciągu ekscytują. Wybrałyśmy trzydziestu czterech poetów, bez których naszym zdaniem polska poezja powojenna nie może się obyć i którzy wydatnie wpłynęli na kształtowanie się polskiej świadomości kulturowej. Chcąc uzyskać efekt polifonii i zwiększyć szanse odczytań poza utrwalonymi już w świadomości sposobami lektury, zaprosiłyśmy do współpracy nie tylko naukowców akademickich, polonistów, ale również osoby spoza tego kręgu: poetów, krytyków, niekoniecznie zajmujących się poezją polską specjalistycznie i zawodowo […].
Tom Interpretować dalej… jest wynikiem pewnego eksperymentu – na wzór zbioru opowiadań On with the Story Bartha (Opowiadać dalej, w tłumaczeniu Macieja Świerkockiego) chcemy „interpretować dalej” […], podjąć próbę czytania „znanych” rzeczy „inaczej” i sprawdzenia, na ile to „inaczej” modyfikuje utrwalony już obraz twórczości danego autora oraz poetycki układ w latach 1945–1989.
(Ze Wstępu)



Grzegorz Jankowicz
„Bunt roślin”?
Ekopoetyka w Drzewie rozpaczającym Władysława Broniewskiego . . . . 9

Beata Mytych-Forajter, Wacław Forajter
Ballada o smutnym kataryniarzu.
O Zaczarowanej dorożce Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego . . . . . . .23

Jacek Łukasiewicz
Na przedwiośniu. O Wiklinie Leopolda Staffa . . . . . . . . . . . . . . . . . . .41

Igor Stokfiszewski
„Nieobecne zgromadzenie kamieniarzy”.
O tomie Najmniej słów Juliana Przybosia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53

Jakub Momro
„Tak pulsująca obecność”. O Tłach Stanisława Czycza . . . . . . . . . . . . .65

Andrzej Skrendo
Uwagi z oddali. O tomie Hermes, pies i gwiazda Zbigniewa Herberta . . . 81

Krzysztof Siwczyk
Julia myśli, że mówi „ja”.
O Hymnie bałwochwalczym Haliny Poświatowskiej . . . . . . . . . . . . . . . 97

Krzysztof Kłosiński
„Pyrrusowe usta”. O Trzech poematach Zbigniewa Bieńkowskiego . . . 105

Kacper Bartczak
Podmiot i polszczyzna w ekstremalnych i pośrednich stanach „siulpetu”.
O Mylnych wzruszeniach Mirona Białoszewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 117

Jerzy Franczak
Mise en abyme. O Labiryncie Adama Ważyka . . . . . . . . . . . . . . . . . .135

Paweł Próchniak
Wat: serce kamienia. Notatki o Wierszach śródziemnomorskich . . . . . . 149

Dariusz Pawelec
Antropologia fotografii. Witolda Wirpszy Komentarze do fotografii . . . . . 171

Agata Stankowska
„Żeby nie widzieć oczu zapatrzonych w nic”.
Gucio zaczarowany Czesława Miłosza jako traktat o istnieniu . . . . . . . .183

Danuta Opacka-Walasek
Kobieca sygnatura pod Listą obecności Urszuli Kozioł . . . . . . . . . . . . .197

Anna Legeżyńska
Po co nam Czarny polonez Kazimierza Wierzyńskiego? . . . . . . . . . . . 211

Alina Świeściak
Pomiędzy „wiecznym niepokojem” a zgodą.
O Twarzy trzeciej Tadeusza Różewicza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229

Tadeusz Komendant
Ziąb. O zbiorze Nie było lata Stanisława Grochowiaka . . . . . . . . . . . . 249

Iwona Gralewicz-Wolny
„Świat w wolnych chwilach jest różowy”.
O Drugim zbiorze wierszy Ewy Lipskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .259

Paweł Majerski
Concept album. O Odwróconym świetle Tymoteusza Karpowicza . . . . . 271

Tomasz Kunz
Więcej niż słowa. O Nie skończonej krucjacie Rafała Wojaczka . . . . . . . 285

Michał Larek
Retoryka i etyka. O Komunikacie Adama Zagajewskiego . . . . . . . . . . .295

Grzegorz Olszański
Taka sama w środku. O tomie Jestem baba Anny Świrszczyńskiej . . . . 309

rażyna Borkowska
Na progu Nowego. O Kropce nad ypsylonem Edwarda Stachury . . . . . . .329

Dorota Wojda
Poezja niemożliwego powrotu.
O Organizmie zbiorowym Ryszarda Krynickiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341

Julia Fiedorczuk
Życie nie do pojęcia. O Wielkiej liczbie Wisławy Szymborskiej . . . . . . . .361

Jerzy Jarniewicz
Wyjście z Luwru. Przygodność w Małych muzeach Bohdana Zadury . . . . 371

Anna Kałuża
Wyjść z pola piorunów. O Mapie pogody Jarosława Iwaszkiewicza . . . . . 385

Joanna Kisiel
Śmierć w horyzoncie ciała.
O Thema regium Jarosława Marka Rymkiewicza . . . . . . . . . . . . . . . . .403

Stanisław Balbus
Nieśmiertelna choroba. O Psalmach Tadeusza Nowaka . . . . . . . . . . . . 421

Piotr Bogalecki
Odpis treści: „żywa czerń”. O Wykazie treści Krystyny Miłobędzkiej . . . 443

Joanna Orska
Obywatel Poeta.
Estetyka i polityka w Czynniku lirycznym Piotra Sommera . . . . . . . . 461

Tomasz Mizerkiewicz
Poezja reanimacji. Próba postsekularnej lektury
Widokówki z tego świata Stanisława Barańczaka . . . . . . . . . . . . . . . 479

Konrad C. Kęder
Martwa perspektywa.
O wyprojektowanym tomie „Kat bez maski” Andrzeja Bursy . . . . . . . 491

Piotr Zawojski
Słowo – litera – cyfra lub/i obraz. O twórczości Stanisława Dróżdża . . 505
Noty o autorach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 519
Indeks nazwisk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .523
Data wydania: 2012
ISBN: 978-83-242-1668-0, 9788324216680
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Krytyka XX i XXI wieku
Stron: 540
dodana przez: Vernau

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Interpretować dalej? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Interpretować dalej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat