Książka stanowi interesujące studium teoretyczno-empiryczne na temat różnych aspektów jakości życia seniorów, którzy wcześniej pracowali w zawodzie nauczyciela. Publikacja wydaje się szczególnie ważna i cenna na rynku wydawniczym ze względu na brak pozycji, które przedstawiałyby w sposób przejrzysty a zarazem syntetyczny analizowane przez Autorkę zagadnienia, oraz złożoność podjętej problematyki we współczesnych realiach społecznych, demograficznych, ekonomicznych i kulturowych. Należy również zwrócić uwagę na to, że publikacja dotyczy emerytowanych nauczycieli, którzy stanowią grupę zawodową o specyficznych obowiązkach i charakterze pracy. Nauczyciel w ciągu całego życia zawodowego znajduje się pod presją oczekiwań społecznych, oceniania, kontrolowania, dotyczącą bycia zawsze gotowym do pomocy, przygotowanym, zaangażowanym, stabilnym emocjonalnie oraz umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Wymaga to nieustannego rozwijania kompetencji osobistych i zawodowych, radzenia sobie z presją i ciągłym ocenianiem. Interesujące jest więc, w jaki sposób nauczyciele po aktywnym, angażującym również emocjonalnie życiu zawodowym, wykorzystują czas na emeryturze.
Należy zatem podkreślić aktualność podjętego przez Autorkę obszaru tematycznego rozważań wokół jakości życia emerytowanych nauczycieli. […] Treści zawarte w monografii mogą też stać się źródłem inspiracji do działań w obszarze np. kształcenia nauczycieli, edukacji przez całe życie, wykorzystania wiedzy i doświadczenia emerytowanych nauczycieli, poszerzania możliwości rozwijania pasji i zainteresowań przez seniorów. Można również przypuszczać, że publikacja będzie służyć studentom pedagogiki, psychologii i socjologii, w szczególności tym, którzy są zainteresowani zagadnieniami z zakresu pedeutologii, gerontologii oraz kształcenia przez całe życie.
Z recenzji dr hab. Beaty Jakimiuk