Książka jest empirycznym studium subkultury. Przedmiotem analiz są nie tylko teksty piosenek rapowych, ale też opinie jej zwolenników emocjonalnie zaangażowanych w nurt hip-hopowy. Jej zaletą jest dogłębne studiowanie symboli buntu i protestu społecznego, ale też wskazanie, na ile zjawisko subkultur jest problemem społecznym, a na ile tyko jednym z wielu systemów interpretacyjnych wpisujących się w różnorodność ponowoczesności. Mimo, że książka ma charakter naukowy, to jednak może zainteresować osoby, które szukają własnej tożsamości kulturowej w świecie, w którym wszystko jest płynne i nieostre, a więc względne i zależne od indywidualnych wyborów stylu życia i orientacji na wartości nadające sens istnieniu. prof. dr hab. Halina Mielicka-Pawłowska Jest to praca z pogranicza antropologii kulturowej i socjologii kultury ukierunkowanych językoznawczo, ze swoim bogatym w tym zakresie dorobkiem. Jest to także interesujące, a nawet w pewnych fragmentach nowatorskie studium socjologiczno-antropologiczne subkultury rap, pokazanej na płaszczyźnie porównań jej dwóch narodowych wariantów. Po lekturze recenzowanej rozprawy należy uznać, że może ona stanowić klucz do zrozumienia istoty kultury młodzieżowej, podłoża nieustannie odradzającego się w różnych częściach świata buntu i protestu młodzieży, a także do wytyczenia dróg dialogu z młodym pokoleniem, podstaw jego edukacji kulturowej i kulturalnej i, co ważne, edukacji społecznej, w dwóch różnych kontekstach państwowo-narodowych. prof. zw. dr hab. Halina Rusek, Uniwersytet Śląski Praca lokuje się w obszarze bardzo dobrze metodologicznie przemyślanej i przeprowadzonej analizy antropologiczno-socjologicznej. Ma w pewnej mierze interdyscyplinarny charakter. Badania tożsamości młodych Polaków i Ukraińców, prowadzone w dwóch krajach i językach, same w sobie stwarzają bariery i trudności komunikacyjne i badawcze. Autorowi udało się przeprowadzić i zinterpretować postawy, tożsamości i opinie o subkulturze rap, pozwalające na analizę porównawczą i poszukiwanie - niezależnie od różnic - wspólnych elementów obrazu rapu funkcjonującego w warstwie językowo-symbolicznej". prof. zw. dr hab. Tadeusz Paleczny, Uniwersytet Jagielloński