Koneserzy wina mawiają, że wino prawdę Ci powie (in vino veritas), co z perspektywy menedżerskiej może oznaczać, że w smaku wina zawarte jest podejście do prowadzenia biznesu winiarskiego. Degustacja, jako kluczowa usługa w drodze do sukcesu, powinna przypominać udział w misteriach bachusowskich, a więc przebiegać zgodnie ze sztuką ceremonii, celebracji i rytualizacji konsumpcji wina. Dlatego im bardziej usługa degustacyjna jest zorientowana na kreowanie zmysłowych i pochłaniających doświadczeń dla agroturysty, tym więcej przepływów wiedzy jest zakodowanych w modelu biznesu gospodarstwa agrowinnego. Podczas konwersacji z winiarzem klient powinien pozyskać podstawową wiedzę z zakresu nauki o winie (enologii), przekazywanej w formie tzw. wielkich narracji nt.: - filozofii wina (koncepcji znaczenia wina w życiu człowieka), - wiedzy technologicznej (orientacji manualnej, zmechanizowanej, ekologicznej), - tajników produkcji wina (metodach winifikacji), - szczepów, gatunków i roczników (podstaw typologii win), - kompozycji i faktury wina (poetyckie opisy walorów smakowych wina), - doboru dań do wina (rekomendacje win równoważących spożywany posiłek). Na podstawie autorskich badań, przeprowadzonych w renomowanych, benchmarkingowych regionach agroturystyki winnej, m.in. w Alzacji i na Morawach, przedstawiane w książce modele biznesu gospodarstw agrowinnych pokazują zarówno procesy, procedury, narzędzia i narracje funkcjonowania gospodarstw agrowinnych, jak również najlepsze praktyki współpracy w tworzeniu szlaków winnych (projektowania wędrówek dla agroturystów). Proponowane zalecenia i rekomendacje są szczególnie przydatne dla rozwoju gospodarstw agrowinnych oraz enoturystyki w Polsce.