Na styku

Na styku
Lista autorów
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Nie da się ukryć, że mieszkając w Polsce, jesteśmy dzisiaj częścią świata utożsamianego z globalną Północą, opisywanego przez Arjuna Appaduraia i Achille Mbembego, ale jednocześnie żyjemy w miejscu, gdzie trajektorie historycznych procesów i wektory energii społecznych niekoniecznie są z tym światem zbieżne. Trwa tu bowiem nieustanny proces negocjowania geopolityki naszego poznania albo aktualizowanie różnicy między Wschodem a Zachodem Europy – różnicy, którą wojna Rosji z Ukrainą odgrywa w nowej odsłonie. (…) Trzeba zatem zdać sobie sprawę z tego, że określone wyobrażenia o globalnych podziałach świata często stanowią kognitywną matrycę lokalnych stref kontaktów międzykulturowych. (…) Ale efekty spotkań w owych strefach kontaktu wydają się całkowicie emergentne i wydarzeniowe, co usprawiedliwia wybór metodologii i narzędzi ich badania. Podstawowym narzędziem diagnostycznym stref kontaktu i konfliktu są dla nas performansy naturo-kulturowe, które sytuują człowieka w przestrzeni relacji ze środowiskiem naturalnym, terytorium, społecznym otoczeniem oraz indagują wyodrębnione w ten sposób związki, nadając im nową dynamikę i wykładnię. Performans pełni tu zatem funkcję epistemiczną, na równi z innymi, uznanymi zwykle za bardziej „naukowe”, sposobami badania i konceptualizowania świata.
Ze Wstępu

Przygotowany tom wykracza poza ramy nauki o teatrze, stanowiąc bardzo ciekawy przykład pozycji kulturoznawczej, dla której podłożem, zarówno metodologicznym, jak i epistemologicznym, jest performatyka (performance studies). (…) Znajduje to swoje odzwierciedlenie już w samym podtytule – performanse naturo‑kulturowe, przy czym pierwszy człon, „naturo”, przywołuje w gruncie rzeczy perspektywę badań nad antropocenem, a więc epoką, w jakiej to człowiek (czyli także wytworzone przez niego dyrektywy i normatywy kulturowe), a nie siły geologiczne czy meteorologiczne, ma największy wpływ na to, co zwykło się określać terminem środowiska naturalnego. Już z tego punktu widzenia tom wypełnia lukę w polskich badaniach performatycznych, gdzie owa perspektywa nie była mocno obecna.
Z recenzji prof. dr hab. JOANNY OSTROWSKIEJ

Autorzy tekstów zebranych w niniejszym tomie posługują się różnymi typami działań artystycznych w celu lepszego zdefiniowania i zdiagnozowania stref kontaktów i konfliktów, a jednocześnie w swoich wyborach starają się nie ograniczać do przykładów z ostatniego dwudziestolecia XXI wieku ani wyłącznie do kontekstu Europy Środkowo-Wschodniej (choć z oczywistych względów ta perspektywa jest tu wyraźnie dominująca).
Ze Wstępu

Wydanie 1 - Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
1. Wstęp: Ewa Bal, Dorota Fox, Ewa Wąchocka, Ład wrogości i troski

I część: Terytorium

3. Mateusz Chaberski, „Ziemie Odzyskane” jako strefy tarcia. Spotkania więcej-niż-ludzkie na rubieżach antropocenu

4. Andrzej Gwóźdź, Antropologia przeżywania w przestrzeni kontaktów zmąconych (dwa Berliny i Górny Śląsk/Zagłębie Dąbrowskie

5. Mirosława Pindór, Open Air Museum. Cieszyn. Český Tĕšín – muzeum dwóch brzegów

6. Ewa Bal, Ze Wschodu na Zachód i z powrotem. Rozważania o dekolonizacyjnych perspektywach poznania na granicy polsko-ukraińskiej

II część: Teatr

7. Artur Duda, Can subaltern Poles speak? O teatrze w niemieckim i polskim Toruniu w latach 1904-1944 z perspektywy transnarodowej

8. Agata Dąbrowska, Teatr jako przestrzeń współpracy polsko-żydowskiej w publicystyce prasy żydowskiej w Polsce: casus Marka Arensteina

9. Beata Popczyk-Szczęsna, Performowanie stref kontaktu/stref konfliktu na scenie Teatru Zagłębia w Sosnowcu

10. Aneta Głowacka, Autoetnografie Górnego Śląska w sztukach po śląsku

11. Olga Chrzan, Na styku tego, co martwe z tym, co żywe. Asamblażowe postaci w teatrze animacji Adama Walnego

III Część: Sztuki działania

12. Magdalena Borowska, Pro-wspólnotowy potencjał afektywnego działania sztuki

13. Łucja Iwanczewska, Tylko nie wojna! – wokół praktyk reparacyjnych współczesnych sztuk performatywnych w Polsce

14. Sabina Sweta Sen -Podstawska, Osobiste kartografie: odbudowywanie relacji między ziemią, ciałem i sobą we współczesnym tańcu indygennym w Kanadzie

15. Magdalena Hasiuk, Od kontaktu do convivo – Teatr Węgajty w Domu Pomocy Społecznej w Jonkowie (Warmia)

16. Iwona Woźniak, Mój śląski etnoteatr

Cześć IV: Dyskurs


17. Aleksandra Binicewicz, Artywistyczne strategie wytwarzania kontrnarracji w Dolinie Krzemowej

18. Piotr Dobrowolski, Narzędzia kulturowej kolonizacji i dekolonizacji zachodnich Ziem Odzyskanych

19. Arkadiusz Półtorak, Strefy kontaktów seksualnych jako strefy konfliktów poznawczych. Uwagi do studiów nad etykami seksualnymi młodych dorosłych we współczesnej Polsce

20. Justyna Jaworska, Pieśni gniewu. Zapowiedzi i echa strajku kobiet w najnowszym polskim dramacie
Data wydania: 2023-03-23
ISBN: 978-83-233-5210-5, 9788323352105
Wydawnictwo: WUJ - Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego
Seria: Nowe perspektywy. Performatyka
Stron: 312
dodana przez: Vernau

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Na styku? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Na styku. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat