Coraz mniej jest w naszym kraju miejsc, którym udało się przetrwać do dzisiejszych czasów w stanie jak najmniej skażonym wpływami cywilizacyjnymi. Dlatego tak istotną sprawą jest zachowanie niezniszczonej cześci przyrody i środowiska naturalnego w stanie uniemozliwiającym ich dalszą degradację. Kolejnym tak samo ważnym zadaniem jest stowrzenie warunków uławiających przyrodzie jej samodzielne lub wspomagane przez człowieka odtwarzanie pierwotnego, kształtowanego przez tysiące lat stanu zasobów i składników. Taką rolę spełniają na całym świecie i w Polsce parki narodowe. Obejmują one swymi granicami obszary wyróżniające się szczególnymi walorami przyrodniczymi, reprezentującymi zarówno przyrodę ożywioną, jak i nieożywioną. Trudno jest nie dostrzegać zależności pomiędzy stanem przyrody a poziomem i jakością nauki, powszechnej edukacji, zycia kulturalnego i stosunków społecznych. Książka ta jest niewielką cegiełką w murze, z którego zbudowany jest system powszechnej edukacji. Powinna ona trafić do tych, którzy dostrzegają i doceniają potrzebę i konieczność chronienia dla przyszyłych pokoleń tego, co świadczy o trwającym tysiące lat związku człowieka z przyrodą, oraz do tych, którzy się tego dopiero uczą.