Profilaktyka w logopedii

Ewa Małgorzata Skorek
Profilaktyka w logopedii
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Morbum evitare quam curare facilius est (lepiej zapobiegać niż leczyć). Zapobieganie jest lepsze od każdej, nawet najlepiej prowadzonej terapii. Do tezy tej nie trzeba nikogo przekonywać. Ma ona zastosowanie we wszystkich dziedzinach życia, a szczególnie związanych ze zdrowiem człowieka.

Celem monografii jest:
1) ukazanie miejsca profilaktyki w dorobku współczesnej logopedii polskiej, rozpatrywanej przez pryzmat aktywności publikacyjnej, profesji, kształcenia i nauki; 2) wskazanie stanu zaawansowania rozwoju logopedii prewencyjnej na tle innych dziedzin, a także obszarów profilaktyki logopedycznej najbardziej zaniedbanych i wymagających pilnego podjęcia działań badawczych.

Książka składa się z siedmiu rozdziałów. W rozdziale pierwszym przybliżono podstawowe pojęcia związane z zapobieganiem powstawaniu stanów niepożądanych (takie jak „promocja zdrowia”, „prewencja”, „profilaktyka”) oraz wskazano relacje znaczeniowe między analizowanymi terminami.

Wydanie 1 - Wyd. Impuls
Wstęp

Rozdział I
Profilaktyka i promocja zdrowia – ustalenia terminologiczne

Wprowadzenie
1. Profilaktyka, prewencja, promocja zdrowia
1.1. Profilaktyka i prewencja
1.1.1. Profilaktyka i prewencja a zjawiska natury medyczno-zdrowotnej i społeczno-prawnej
1.1.2. Profilaktyka i prewencja a kryterium czasowe lub płaszczyznowe
1.1.3. „Profilaktyka” i „prewencja” jako synonimy
1.2. Promocja zdrowia
2. Profilaktyka a promocja zdrowia – wzajemne relacje
2.1. Promocja zdrowia i profilaktyka w relacji zawierania się znaczenia węższego w znaczeniu szerszym
2.2. Promocja zdrowia i profilaktyka w relacji rozłączności
2.3. Profilaktyka i promocja zdrowia w relacji tożsamości
2.4. Promocja zdrowia i profilaktyka w relacji odrębności z elementami wspólnymi
Podsumowanie

Rozdział II
Profilaktyka logopedyczna w publikacjach specjalistycznych

Wprowadzenie
1. Profilaktyka logopedyczna – od kultury żywego słowa do logopedii artystycznej
2. Profilaktyka logopedyczna – opieka od poczęcia
3. Profilaktyka logopedyczna – kompleksowo i przez całe życie
4. Profilaktyka logopedyczna – perspektywa osi czasu
Podsumowanie

Rozdział III
Profilaktyka a logopedia jako profesja

Wprowadzenie
1. Emancypacja zawodów logopedycznych w Polsce
2. Zadania zawodowe
3. Wymagania kwalifikacyjne
3.1. Wymagania kwalifikacyjne do zajmowania w placówkach oświatowych stanowiska nauczyciel logopeda
3.2. Wymagania kwalifikacyjne do udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie logopedii
Podsumowanie

Rozdział IV
Profilaktyka a kształcenie logopedów

Wprowadzenie
1. Kształcenie logopedów do 1997 roku
2. Standardy kształcenia logopedów od 1997 roku i nauczycieli logopedów w latach 1997–2019
3. Profilaktyka w programach studiów rozpoczętych w roku akademickim 2017/2018 – wyniki badań własnych
3.1. Profilaktyka w programach studiów podyplomowych
3.2. Profilaktyka w programach studiów I i II stopnia dla specjalności logopedycznych
3.3. Profilaktyka w programach studiów I lub II stopnia na kierunku logopedia
3.4. Profilaktyka w kształceniu logopedycznym w roku akademickim 2017/2018 – globalne ujęcie wyników badań i wnioski
4. Standard kształcenia nauczycieli logopedów od roku akademickiego 2019/2020
5. Profilaktyka w programie studiów przygotowujących do wykonywania zawodu logopedy – propozycje efektów uczenia się
Podsumowanie

Rozdział V
Profilaktyka a logopedia jako nauka

Wprowadzenie
1. Profilaktyka a koncepcje logopedii
1.1. Koncepcja językoznawcza i biologiczno-językoznawcza
1.2. Koncepcja holistyczna
1.3. Koncepcja pedagogiczna i pedagogiczno-medyczna
1.4. Koncepcja medyczna – od części wspólnej z medycyną do dyscypliny nauki o zdrowiu
1.5. Natura naukowej wiedzy logopedycznej
1.6. Miejsce logopedii w systemie nauk
2. Profilaktyka a paradygmaty logopedii
2.1. Paradygmat biomedyczny
2.2. Paradygmat holistyczny
2.3. Paradygmat społeczno-ekologiczny (holistyczno-ekologiczny)
2.4. Wielość paradygmatyczna w logopedii
2.5. Paradygmatyczne konsekwencje
3. Przedmiot zainteresowań logopedii
3.1. Przedmiot logopedii jako nauki i profesji
3.2. Wielość przedmiotów zainteresowań logopedii
3.3. Norma i patologia a przedmiot logopedii i profilaktyka
3.4. Zaburzona zdolność mowy i zaburzenia mowy
4. Profilaktyka a modele badań naukowych w logopedii
4.1. Odmienności ilościowych i jakościowych modeli badań
4.2. Model badań mieszanych
Podsumowanie

Rozdział VI
Wybrane modele i rodzaje profilaktyki

Wprowadzenie
1. Modele profilaktyki uwzględniające historię naturalnej choroby
1.1. Modele dwustopniowe
1.2. Modele trójstopniowe
1.3. Modele czterostopniowe
1.4. Modele pięciopoziomowe
1.5. Model siedmiopoziomowy
1.6. Krytyka modelu tradycyjnego
2. Modele profilaktyki uwzględniające stopień ryzyka
2.1. Modele trójpoziomowe
2.2. Modele czteropoziomowe
3. Modele profilaktyki oparte na innych kryteriach
3.1. Modele mieszane
3.2. Profilaktyka specyficzna i integralna
3.3. Profilaktyka pozytywna i negatywna
3.4. Inne podziały
4. Modele profilaktyki w logopedii
Podsumowanie

Rozdział VII
Holistyczno-ekologiczny model profilaktyki zaburzeń mowy

Wprowadzenie
1. Ogólna charakterystyka modelu
2. Cele profilaktyki
3. Ryzyko wystąpienia zaburzenia mowy
3.1. Czynniki ryzyka i chroniące
3.2. Zachowania i sytuacje problemowo-ryzykowne
3.3. Stopień ryzyka
3.4. Kierunek działań prewencyjnych
4. Grupa docelowa
4.1. Stan zdrowia
4.2. Grupy ryzyka
4.3. Wiek odbiorców
4.4. Liczba odbiorców
5. Realizatorzy działań profilaktycznych
5.1. Zadania nauczycieli i logopedów szkolnych
5.2. Pozostali realizatorzy profilaktyki logopedycznej
6. Strategie profilaktyki zaburzeń mowy
6.1. Strategie optymalizacyjne
6.1.1. Strategia zmian przepisów
6.1.2. Strategia tworzenia warunków
6.2. Strategie zmian środowiskowych
6.2.1. Strategie informacyjne
6.2.2. Strategia edukacyjna
6.2.3. Kampanie społeczne
6.3. Strategie wczesnej identyfikacji
6.3.1. Strategia obserwacyjna
6.3.2. Strategia skriningowa
6.4. Strategie interwencyjne
6.4.1. Strategia wczesnej interwencji
6.4.2. Strategia wsparcia
6.4.3. Strategia alternatyw
6.4.4. Strategia interwencji specjalistycznej
6.5. Strategie wiodące i uzupełniające
7. Poziomy profilaktyki zaburzeń mowy
7.1. Poziom pierwszy – promocja zdrowia
7.2. Poziom drugi – profilaktyka pierwszorzędowa
7.3. Poziom trzeci – profilaktyka drugorzędowa
7.4. Poziom czwarty – profilaktyka trzeciorzędowa
7.5. Poziom piąty – profilaktyka czwartorzędowa
7.6. Porównanie poziomów profilaktyki
Podsumowanie

Wnioski i zakończenie
Bibliografia
Spis schematów
Spis tabel

Data wydania: 2023-03-29
ISBN: 978-83-8294-219-4, 9788382942194
Wydawnictwo: Impuls
Kategoria: Logopedia
Stron: 366
dodana przez: Vernau

Autor

Ewa Małgorzata Skorek Ewa Małgorzata Skorek Skorek Ewa Małgorzata - doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się w logopedii i pedagogice wczesnoszkolnej. Rozprawa doktorska autorki dotyczyła stosunków koleżeńskich dzieci z zaburzeniami mowy w klasach I-III. Pracuje z Z...

Pozostałe książki:

Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja Rysowane wierszyki Samogłoski : profilaktyka, diagnoza, korekcja nieprawidłowej artykulacji Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć Oblicza wad wymowy Profilaktyka w logopedii Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci Z logopedią na ty : podręczny słownik logopedyczny
Wszystkie książki Ewa Małgorzata Skorek

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Coś mi się wydaje, że książka Profilaktyka w logopedii aż się prosi o Twoją recenzję. Chyba jej nie odmówisz?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Profilaktyka w logopedii. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat