Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

Lech Witkowski
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Przełom dwoistości w pedagogice polskiej
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

"To naprawdę fascynująca próba zmierzenia się z dwudziestowieczną historią polskiej myśli pedagogicznej [...]. Obiecuję sobie, że do książki tej będę często sięgał"

(prof. Tadeusz Szubka, Instytut Filozofii, Uniwersytet Szczeciński).

"Dzięki niej poznaję pedagogikę z zupełnie innej, nieznanej strony. To jest fascynujące"

(prof. Stanisław Zbigniew Kowalik, psycholog).

"Ma ona dla mnie szczególne znaczenie. W ostatnich latach prowadziłam, budzące wyraźne zainteresowanie studentów, seminarium poświęcone sylwetkom wybitnych pedagogów. Książka jest znakomita!! Imponująca erudycją i mądrością. Odczytanie i interpretację dzieł wybitnych pedagogów odbieram jako ogromny szacunek dla przeszłości myśli pedagogicznej i odważną krytykę tego, co było później. Widzę w niej również, jako świadomości źródeł, inspirację dla przyszłości myśli pedagogicznej" (prof. Barbara Wilgocka-Okoń).

PRZEDMOWA

Najpierw pozwolę sobie na wyznanie, spisane już po wielomiesięcznym wysiłku budowania tej książki. Przepraszam Czytelników, że między okładkami ukryte są tu, nie tylko z powodów objętościowych tekstu, ze cztery co najmniej książki, które przenikają przynajmniej cztery, nieprzystające do siebie narracje. Jest tu więc narracja rekonstrukcyjna, w konwencji podręcznikowej, dla różnych dyscyplin wśród nauk pedagogicznych, w której gotów jestem zmierzyć się z każdym, kto zechce dyskutować zasadność przeprowadzonych interpretacji kilku koncepcji wielkich postaci polskiej pedagogiki, czy ich odnoszenia do wielkich koncepcji z rozmaitych miejsc humanistyki i nauk społecznych, w tym zwłaszcza socjologii, psychologii i psychoanalizy. Jest tu także powracająca, narracja krytyczna, zbuntowana na spuściznę PRL-u w zakresie niezdolności niektórych tuzów pedagogiki do powagi i akademickiej rzetelności i wnikliwości w czytaniu własnej tradycji międzywojennej i niezgoda na dominujący u nas dyskurs interpretacyjny.

Jest też złość na styl, jakim zadominowała spuścizna marksizmu w polskiej pedagogice, którą trzeba umieć oddzielić od aktualnego jeszcze dorobku, by ani nie ulegać bezkrytycznej afirmacji, ani totalnej negacji i wiedzieć, co można jeszcze przenieść na serio w XXI wiek. Przedstawiłem także w poprzek książki - wynikłą z czytania tradycji i z moich odniesień do współczesnej humanistyki, w trybie narracji adaptacyjnej - wizję metodologiczną uprawiania pedagogiki, związaną ze specyfiką działań pedagogicznych; jest ona osadzona na rozmaitych wersjach i odcieniach kategorii dwoistości, do podjęcia na serio jako zwiastuna przełomu stanowiącego minimum paradygmatyczności i specyfiki wiedzy pedagogicznej. Jest to więc trop teoretyczny stanowiący inną opowieść w stosunku do sporów interpretacyjnych o historię i krytyk. I jest w końcu złość na to, co uchodzi za normę w środowisku polskiej pedagogiki, i na jej ułomności, po części wynikłe z zaszłości, ale po części sankcjonujące stany rzeczy, z których odwrót będzie trudny, jeśli w ogóle jest jeszcze możliwy, a co składa się na styl postrzegania całej dyscypliny, jaką jest pedagogika i co wyraża się w sposobach uprawiania poszczególnych jej subdyscyplin, uwikłanych w ograniczenia wynikłe z pierwszej i drugiej, a bywa, że i trzeciej warstwy moich rozważań.

Data wydania: 2018-06-22
ISBN: 978-83-8095-505-9, 9788380955059
Wydawnictwo: Drzewo Babel
Stron: 768
dodana przez: chudini0505
Mamy 1 inne wydanie tej książki

Autor

Lech Witkowski Lech Witkowski prof. dr hab. Lech Witkowski, prof. zw., filozof, kulturoznawca i pedagog. Realizuje tematy badawcze: Profile i tropy ambiwalencji w kulturze, Paideia i jej oblicza w humanistyce. Do ważniejszych publikacji należą: Edukacja i humanistyka. Nowe kontek...

Pozostałe książki:

Bogdan Nawroczyński. Oddech myśli Historie autorytetu wobec kultury i edukacji Edukacja i sfera publiczna Humanistyka stosowana wirtuozeria, pasje, inicjacje Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej Przełom dwoistości w pedagogice polskiej Rozwój i tożsamość w cyklu życia : studium koncepcji Erika H. Eriksona V E R S U S O dwoistości strukturalnej faz rozwoju w ekologii cyklu życia psychodynamicznego modelu Erika H. Eriksona Uniwersalizm pogranicza : o semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej
Wszystkie książki Lech Witkowski

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

9.03.2013

Opis książki Spis treści Recenzja Fragment Komentarze Poleć książkę Z opinii wydawniczej prof. zw. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego: [...] to najważniejsza i najlepsza polska książka z pedagogiki ogólnej od czasu ukazania się ostatnich monografii późnego K. Sośnickiego ponad czterdzieści lat temu. [...] Teraz pedagogika... Recenzja książki Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

Pedagogika ogólna - kanon historii i teorii

9.03.2013

Różne są powody pisania przez naukowców książek, ale najważniejszym i wynoszącym ponad wszystko jest ten motyw twórczości, który wynika z immanentnej potrzeby poszukiwania prawdy o interesujących nas fenomenach czy związanych z nimi problemach poznawczych. Profesor Lech Witkowski należy do wyjątkowej grupy naukowców, którym przysługuje miano... Recenzja książki Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

9.03.2013

Z opinii wydawniczej prof. zw. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego: [...] to najważniejsza i najlepsza polska książka z pedagogiki ogólnej od czasu ukazania się ostatnich monografii późnego K. Sośnickiego ponad czterdzieści lat temu. [...] Teraz pedagogika polska otrzymuje niezwykły prezent w postaci głębokiego i szerokiego zarazem współczesnego odc... Recenzja książki Przełom dwoistości w pedagogice polskiej

Moja opinia o książce

Opinie i dyskusje

@oficynaIMPULS
2013-02-22
10 /10
Impuls poleca

Cytaty z książki

O nie! Książka Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat