Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły

Thomas Elsaesser, Malte Hagener
Ksi─ů┼╝ka Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys┼éy
Ksi─ů┼╝ka Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys┼éy
Lista autor├│w
Popraw t─Ö ksi─ů┼╝k─Ö | Dodaj inne wydanie

Opis

O wyj─ůtkowo┼Ťci ksi─ů┼╝ki Thomasa Elsaessera i Malte Hegenera, czo┼éowych, wsp├│┼éczesnych teoretyk├│w filmu, decyduje dokonanie kluczowych podzia┼é├│w omawianej dziedziny ju┼╝ w punkcie wyj┼Ťcia. Patrz─ů oni bowiem na teori─Ö filmu od samego pocz─ůtku jako na zjawisko historyczne i uwarunkowane instytucjonalnie. Autorzy zwracaj─ů uwag─Ö na fakt, ┼╝e teoria filmu cz─Östo powstawa┼éa w┼Ťr├│d ┼Ťrodowisk propaguj─ůcych okre┼Ťlone ÔÇ×estetyczne przekonaniaÔÇŁ, ideologiczne cele kina, faworyzowa┼éa pewne rozwi─ůzania, lobbuj─ůc niejako za pewnymi mo┼╝liwo┼Ťciami i w ten spos├│b zakre┼Ťlaj─ůc horyzont my┼Ťlenia o filmie. Teoria filmu nigdy nie by┼éa bowiem ÔÇ×niewinnaÔÇŁ i czysto naukowa, a tworz─ůcy j─ů filozofowie, psychologowie, akademicy zawsze sprzyjali pewnym formom robienia film├│w. Przyk┼éadem tego typu zjawiska by┼éa np. grupa skupiona wok├│┼é s┼éynnych Cahier du cinema lub rosyjscy formali┼Ťci. Pierwsi w jawny spos├│b faworyzowali kino nowofalowe i charakterystyczne dla niego zaanga┼╝owanie spo┼éeczne, niecodzienne rozwi─ůzania formalne, efekty obco┼Ťci itp. W przypadku rosyjskich formalist├│w zwi─ůzek teoretyka z praktykiem (i jednocze┼Ťnie pewn─ů postaw─ů ideow─ů) jest jeszcze silniejszy. Ustalenie zale┼╝no┼Ťci teorii filmu od okre┼Ťlonych ideologii i nurt├│w w kinie jest pierwszym punktem wyj┼Ťcia autor├│w ksi─ů┼╝ki. Drugie podstawowe za┼éo┼╝enie to podzielenie omawianej dyscypliny na linie narodowe, a mianowicie 3 g┼é├│wne szko┼éy my┼Ťlenia o filmie: niemieck─ů, francusk─ů oraz anglosask─ů. Francuska rozci─ůga si─Ö od Jeana Epsteina do Gillesa DeleuzeÔÇÖa, a charakterystyczne dla niej jest podej┼Ťcie ÔÇ×sensualneÔÇŁ. Kr─ůg angielski to linia Hugo Munsterberg ÔÇô Noel Carroll i refleksja nad procesami poznawczymi, pr├│ba wypracowania psychologicznej koncepcji kina. Z kolei do przedstawicieli my┼Ťli niemieckiej nale┼╝─ů Bela Balazs, Bertolt Brecht, Walter Benjamin, Siegfried Kracauer, kt├│rzy pod wp┼éywem my┼Ťli marksistowskiej pr├│bowali stworzy─ç podstawy dla podej┼Ťcia socjologicznego. Tego rodzaje diagnoz stanowi─ů jednak jedynie podstaw─Ö dla systematyki Elsaessera i Hagenera, a ich propozycja dalece wykracza poza skostnia┼ée typologie teorii kina, podporz─ůdkowane najcz─Ö┼Ťciej nadrz─Ödnym figurom wybitnych my┼Ťlicieli lub szk├│┼é badawczych. W przeciwie┼ästwie do istniej─ůcych ju┼╝ podr─Öcznik├│w (np. Historii my┼Ťli filmowej pod red. Alicji Helman i Jacka Ostaszewskiego) autorzy staraj─ů si─Ö spojrze─ç na kino z jednej perspektywy zmys┼é├│w i cia┼éa w fascynuj─ůcy spos├│b przybli┼╝aj─ůc czytelnikowi r├│┼╝ne teorie. Stawiaj─ůc w centrum zainteresowania zmys┼éy pozwalaj─ů na nowo przyjrze─ç si─Ö nieco zapomnianym i nieu┼╝ywanym ju┼╝ dzi┼Ť aparatom badawczym oraz znale┼║─ç nieoczekiwane powinowactwa mi─Ödzy projektami, kt├│re na pierwszy rzut oka znajduj─ů si─Ö po przeciwnych stronach barykady. Stawka jest jednak r├│wnie┼╝ wy┼╝sza. Nie chodzi bowiem jedynie o historyczny rekonesans, ale stworzenie teorii, kt├│ra wyrasta z osi─ůgnie─ç innych akademik├│w, stara si─Ö znale┼║─ç punkty wsp├│lne i znale┼║─ç dla nich nowy, ┼╝ywy j─Özyk. Ze wst─Öpu: ÔÇ×Skupienie si─Ö na ciele, percepcji oraz zmys┼éach pozwala nie tylko czerpa─ç zar├│wno z formalizmu, jak i realizmu, lub godzi─ç ze sob─ů teorie autorstwa i recepcji. W ostatnim rozdziale ostro┼╝nie wyrazili┼Ťmy nadziej─Ö, ┼╝e strategia ta pozwala r├│wnie┼╝ na zniwelowanie r├│┼╝nic mi─Ödzy fotograficzn─ů a post-filmow─ů er─ů; nie przez wyparcie si─Ö tych r├│┼╝nic, ale przede wszystkim przez ponowne uznanie si┼éy kinowego do┼Ťwiadczenia i przez przypomnienie sobie o ÔÇô czasami zaskakuj─ůcej i nieoczekiwanej, ale mile widzianej ÔÇô komplementarno┼Ťci na poz├│r rywalizuj─ůcych ze sob─ů stanowisk teoretycznych na przestrzeni ponad 100-letniej historii kina. Wsp├│┼émiernie do znaczenia, jakie ruchome obrazy i zarejestrowany d┼║wi─Ök zyska┼éy w XXI wieku, istnieje tak┼╝e inna mo┼╝liwa konsekwencja skupienia si─Ö ciele i zmys┼éach: kino zdaje si─Ö by─ç gotowe porzucenia dawnej funkcji ÔÇ×mediumÔÇŁ (reprezentacji rzeczywisto┼Ťci), by ewoluowa─ç w stron─Ö ÔÇ×formy ┼╝yciaÔÇŁ (i sta─ç si─Ö tym samym na r├│wnych prawach rzeczywisto┼Ťci─ů). Nasze wyj┼Ťciowe za┼éo┼╝enie, by w teorii szuka─ç odpowiedzi na pytanie, jak film i kino odnosi si─Ö do naszych zmys┼é├│w, prowadzi by─ç mo┼╝e do innego pytania (na kt├│re nie chcemy tutaj odpowiada─ç): czy, je┼╝eli umie┼Ťcimy cia┼éo i zmys┼éy w centrum teorii filmu, kino nie zaoferuje nam poza nowym sposobem poznawania ┼Ťwiata, tak┼╝e now─ů form─Ö ÔÇ×bycia w ┼ŤwiecieÔÇŁ? Poza roszczeniem epistemologicznym dodajemy wtedy r├│wnie┼╝ ontologiczne. Imponuj─ůcy jest fakt, ┼╝e, je┼╝eli za pocz─ůtek teorii filmu przyjmiemy XVII-wieczne techniczne opisy ruchu obraz├│w, teraz ko┼äczy si─Ö ona ÔÇô tymczasowo ÔÇô pod postaci─ů filozofii filmu i w tym sensie generaln─ů teori─ů ruchu: cia┼é, afekt├│w, umys┼éu i zmys┼é├│w.ÔÇŁ  
Tytuł oryginalny: Film Theory: An Introduction Through The Senses
Data wydania: 2015-10-25
ISBN: 978-83-242-2742-6, 9788324227426
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Horyzonty Kina
Kategoria: Film
Stron: 264
dodana przez: Mirko

Gdzie kupi─ç

Ksi─Ögarnie internetowe


Ogłoszenia

{}
Dodaj ogłoszenie
za darmo!
U┼╝ywane ksi─ů┼╝ki maj─ů dusz─Ö. Zamiast kupowa─ç w sklepie, zajrzyj na nasz─ů stron─Ö z og┼éoszeniami. Ksi─ů┼╝kowe zero-waste? Kupuj u┼╝ywane, sprzedawaj niechciane.

Moja Biblioteczka

Ju┼╝ przeczytana? Jak j─ů oceniasz?

Recenzje

Ksi─ů┼╝ka Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys┼éy nie ma jeszcze recenzji. Znasz j─ů? Mo┼╝e napiszesz kilka s┼é├│w dla innych Kanapowicz├│w?
{}´ŞĆ Napisz pierwsz─ů recenzje

Moja opinia o ksi─ů┼╝ce

Cytaty z ksi─ů┼╝ki

O nie! Ksi─ů┼╝ka Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys┼éy. czuje si─Ö pomini─Öta, bo nikt nie doda┼é jeszcze do niej cytatu. Mo┼╝e jej pomo┼╝esz i dodasz jaki┼Ť?
{} Dodaj

Ksi─ů┼╝ki, recenzje, og┼éoszenia, spo┼éeczno┼Ť─ç!

Znajdziesz tu wszystko, czego potrzebuje ka┼╝dy wielbiciel ksi─ů┼╝ek. Za┼é├│┼╝ konto i korzystaj w pe┼éni ze wszystkich mo┼╝liwo┼Ťci serwisu.
Zarejestruj si─Ö
{}