Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys艂y

Thomas Elsaesser, Malte Hagener
Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys艂y
Lista autor贸w
Popraw t臋 ksi膮偶k臋 | Dodaj inne wydanie

Opis

O wyj膮tkowo艣ci ksi膮偶ki Thomasa Elsaessera i Malte Hegenera, czo艂owych, wsp贸艂czesnych teoretyk贸w filmu, decyduje dokonanie kluczowych podzia艂贸w omawianej dziedziny ju偶 w punkcie wyj艣cia. Patrz膮 oni bowiem na teori臋 filmu od samego pocz膮tku jako na zjawisko historyczne i uwarunkowane instytucjonalnie. Autorzy zwracaj膮 uwag臋 na fakt, 偶e teoria filmu cz臋sto powstawa艂a w艣r贸d 艣rodowisk propaguj膮cych okre艣lone 鈥瀍stetyczne przekonania鈥, ideologiczne cele kina, faworyzowa艂a pewne rozwi膮zania, lobbuj膮c niejako za pewnymi mo偶liwo艣ciami i w ten spos贸b zakre艣laj膮c horyzont my艣lenia o filmie. Teoria filmu nigdy nie by艂a bowiem 鈥瀗iewinna鈥 i czysto naukowa, a tworz膮cy j膮 filozofowie, psychologowie, akademicy zawsze sprzyjali pewnym formom robienia film贸w. Przyk艂adem tego typu zjawiska by艂a np. grupa skupiona wok贸艂 s艂ynnych Cahier du cinema lub rosyjscy formali艣ci. Pierwsi w jawny spos贸b faworyzowali kino nowofalowe i charakterystyczne dla niego zaanga偶owanie spo艂eczne, niecodzienne rozwi膮zania formalne, efekty obco艣ci itp. W przypadku rosyjskich formalist贸w zwi膮zek teoretyka z praktykiem (i jednocze艣nie pewn膮 postaw膮 ideow膮) jest jeszcze silniejszy. Ustalenie zale偶no艣ci teorii filmu od okre艣lonych ideologii i nurt贸w w kinie jest pierwszym punktem wyj艣cia autor贸w ksi膮偶ki. Drugie podstawowe za艂o偶enie to podzielenie omawianej dyscypliny na linie narodowe, a mianowicie 3 g艂贸wne szko艂y my艣lenia o filmie: niemieck膮, francusk膮 oraz anglosask膮. Francuska rozci膮ga si臋 od Jeana Epsteina do Gillesa Deleuze鈥檃, a charakterystyczne dla niej jest podej艣cie 鈥瀞ensualne鈥. Kr膮g angielski to linia Hugo Munsterberg 鈥 Noel Carroll i refleksja nad procesami poznawczymi, pr贸ba wypracowania psychologicznej koncepcji kina. Z kolei do przedstawicieli my艣li niemieckiej nale偶膮 Bela Balazs, Bertolt Brecht, Walter Benjamin, Siegfried Kracauer, kt贸rzy pod wp艂ywem my艣li marksistowskiej pr贸bowali stworzy膰 podstawy dla podej艣cia socjologicznego. Tego rodzaje diagnoz stanowi膮 jednak jedynie podstaw臋 dla systematyki Elsaessera i Hagenera, a ich propozycja dalece wykracza poza skostnia艂e typologie teorii kina, podporz膮dkowane najcz臋艣ciej nadrz臋dnym figurom wybitnych my艣licieli lub szk贸艂 badawczych. W przeciwie艅stwie do istniej膮cych ju偶 podr臋cznik贸w (np. Historii my艣li filmowej pod red. Alicji Helman i Jacka Ostaszewskiego) autorzy staraj膮 si臋 spojrze膰 na kino z jednej perspektywy zmys艂贸w i cia艂a w fascynuj膮cy spos贸b przybli偶aj膮c czytelnikowi r贸偶ne teorie. Stawiaj膮c w centrum zainteresowania zmys艂y pozwalaj膮 na nowo przyjrze膰 si臋 nieco zapomnianym i nieu偶ywanym ju偶 dzi艣 aparatom badawczym oraz znale藕膰 nieoczekiwane powinowactwa mi臋dzy projektami, kt贸re na pierwszy rzut oka znajduj膮 si臋 po przeciwnych stronach barykady. Stawka jest jednak r贸wnie偶 wy偶sza. Nie chodzi bowiem jedynie o historyczny rekonesans, ale stworzenie teorii, kt贸ra wyrasta z osi膮gnie膰 innych akademik贸w, stara si臋 znale藕膰 punkty wsp贸lne i znale藕膰 dla nich nowy, 偶ywy j臋zyk. Ze wst臋pu: 鈥濻kupienie si臋 na ciele, percepcji oraz zmys艂ach pozwala nie tylko czerpa膰 zar贸wno z formalizmu, jak i realizmu, lub godzi膰 ze sob膮 teorie autorstwa i recepcji. W ostatnim rozdziale ostro偶nie wyrazili艣my nadziej臋, 偶e strategia ta pozwala r贸wnie偶 na zniwelowanie r贸偶nic mi臋dzy fotograficzn膮 a post-filmow膮 er膮; nie przez wyparcie si臋 tych r贸偶nic, ale przede wszystkim przez ponowne uznanie si艂y kinowego do艣wiadczenia i przez przypomnienie sobie o 鈥 czasami zaskakuj膮cej i nieoczekiwanej, ale mile widzianej 鈥 komplementarno艣ci na poz贸r rywalizuj膮cych ze sob膮 stanowisk teoretycznych na przestrzeni ponad 100-letniej historii kina. Wsp贸艂miernie do znaczenia, jakie ruchome obrazy i zarejestrowany d藕wi臋k zyska艂y w XXI wieku, istnieje tak偶e inna mo偶liwa konsekwencja skupienia si臋 ciele i zmys艂ach: kino zdaje si臋 by膰 gotowe porzucenia dawnej funkcji 鈥瀖edium鈥 (reprezentacji rzeczywisto艣ci), by ewoluowa膰 w stron臋 鈥瀎ormy 偶ycia鈥 (i sta膰 si臋 tym samym na r贸wnych prawach rzeczywisto艣ci膮). Nasze wyj艣ciowe za艂o偶enie, by w teorii szuka膰 odpowiedzi na pytanie, jak film i kino odnosi si臋 do naszych zmys艂贸w, prowadzi by膰 mo偶e do innego pytania (na kt贸re nie chcemy tutaj odpowiada膰): czy, je偶eli umie艣cimy cia艂o i zmys艂y w centrum teorii filmu, kino nie zaoferuje nam poza nowym sposobem poznawania 艣wiata, tak偶e now膮 form臋 鈥瀊ycia w 艣wiecie鈥? Poza roszczeniem epistemologicznym dodajemy wtedy r贸wnie偶 ontologiczne. Imponuj膮cy jest fakt, 偶e, je偶eli za pocz膮tek teorii filmu przyjmiemy XVII-wieczne techniczne opisy ruchu obraz贸w, teraz ko艅czy si臋 ona 鈥 tymczasowo 鈥 pod postaci膮 filozofii filmu i w tym sensie generaln膮 teori膮 ruchu: cia艂, afekt贸w, umys艂u i zmys艂贸w.鈥  
Tytu艂 oryginalny: Film Theory: An Introduction Through The Senses
Data wydania: 2015-10-25
ISBN: 978-83-242-2742-6, 9788324227426
Wydawnictwo: Universitas
Seria: Horyzonty Kina
Kategorie: Film, Kultura
Stron: 264
dodana przez: Mirko

Gdzie kupi膰

Ksi臋garnie internetowe
Sprawdzam dost臋pno艣膰...
Og艂oszenia
{}
Dodaj og艂oszenie
2 osoby szukaj膮 tej ksi膮偶ki
{}

Moja Biblioteczka

Ju偶 przeczytana? Jak j膮 oceniasz?

Recenzje

Ksi膮偶ka Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys艂y nie ma jeszcze recenzji. Znasz j膮? Mo偶e napiszesz kilka s艂贸w dla innych Kanapowicz贸w?
{}锔 Napisz pierwsz膮 recenzje

Moja opinia o ksi膮偶ce

Cytaty z ksi膮偶ki

O nie! Ksi膮偶ka Teoria filmu: wprowadzenie przez zmys艂y. czuje si臋 pomini臋ta, bo nikt nie doda艂 jeszcze do niej cytatu. Mo偶e jej pomo偶esz i dodasz jaki艣?
{} Dodaj cytat
  • O nas
  • Kontakt
  • Pomoc
  • Polityka prywatno艣ci
  • Regulamin
  • © 2021 nakanapie.pl
    Zrobione z {} na Pradze Po艂udnie