Przedmiotem monografii są aspekty polityczne reformy ustrojowej Unii Europejskiej, skodyfikowanej w traktacie lizbońskim. Traktat ten został podpisany 13 grudnia 2007 r. przez szefów państw lub rządów oraz ministrów spraw zagranicznych dwudziestu siedmiu krajów członkowskich Unii Europejskiej w stolicy Portugalii. Cezury rozprawy wyznaczają wydarzenia związane z przezwyciężeniem kryzysu konstytucyjnego w Unii Europejskiej i objęciem przez Niemcy unijnej prezydencji z dniem 1 stycznia 2007 r., z drugiej zaś strony określają je zdarzenia związane z procesem ratyfikacji traktatu lizbońskiego, którego pomyślne zakończenie umożliwiło wejście w życie tej umowy międzynarodowej w dniu 1 grudnia 2009 r. Moją intencją jest rekonstrukcja zdarzeń prowadzących do zwołania konferencji międzyrządowej w 2007 r., odtworzenie procesu negocjacji dyplomatycznych nad nowym traktatem rewizyjnym podczas obrad tejże konferencji, przedstawienie jej rezultatów, analiza najważniejszych zmian ustrojowych skodyfikowanych w traktacie lizbońskim, a także omówienie procesu jego ratyfikacji. Takie ujęcie badanego problemu ? nieograniczające się wyłącznie do analizy prawnej traktatu ? pozwoli Czytelnikowi poznać meandry rokowań dyplomatycznych poprzedzających konferencję międzyrządową oraz negocjacji prowadzonych w czasie trwania samej konferencji, a w konsekwencji umożliwi zapoznanie się z oficjalnymi i nieoficjalnymi stanowiskami rządów poszczególnych państw członkowskich i instytucji wspólnotowych wobec najważniejszych aspektów reformy ustrojowej Unii Europejskiej. W związku z tym zamierzam w niniejszej monografii odpowiedzieć na następujące pytania, stanowiące równocześnie cele badawcze pracy: W jakich okolicznościach i dlaczego, mimo bardzo poważnego kryzysu politycznego, jakim był kryzys konstytucyjny w latach 2005-2007, Unia Europejska zdołała powrócić na drogę reform ustrojowych? Które państwa członkowskie oraz instytucje wspólnotowe miały w tym swój największy udział? Jakie zmiany ustrojowe wprowadza w Unii Europejskiej traktat lizboński i czym się one różnią od zmian przewidywanych już w traktacie konstytucyjnym? Z jakimi nowymi propozycjami występowały poszczególne państwa członkowskie przed rozpoczęciem negocjacji i w czasie obrad konferencji międzyrządowej w 2007 r. oraz czy zdołały je przeforsować?