Dyskutowana współcześnie kwestia wprowadzenia do polskiego systemu prawa umów administracyjnych budzi szereg wątpliwości. Nie jest do końca jasne, czy zasada swobody kontraktowania jest możliwa do pogodzenia z legalistycznymi wymogami, którym w państwie prawa podlegają działania organów władzy publicznej. Opracowanie przedstawia charakterystykę uregulowania umowy administracyjnej w prawie niemieckim oraz zestawienie najważniejszych, dotyczących jej poglądów tamtejszej doktryny i orzecznictwa. Na tym tle podjęta zostaje próba wskazania związku zmian w rozumieniu zasady związania administracji prawem z ewolucją form działania administracji publicznej. Wiele wskazuje na to, że wprowadzenie umowy administracyjnej do porządku prawnego jest reakcją na głębokie przemiany w pojęciu roli władzy publicznej, znajdujące wyraz przede wszystkim w znaczącym rozszerzaniu się zakresu jej aktywności oraz w osłabieniu rygorów zasady legalizmu. Wydaje się, że zawarty w konstrukcji umowy administracyjnej element demokratyzacji postępowania administracyjnego jest wtórny wobec prawdziwego zadania, dla którego została ona powołana, czyli sprostania nowej sytuacji, w jakiej znalazło się państwo pod koniec XX wieku.