Upadłość konsumencka

Włodzimierz Szpringer
Upadłość konsumencka
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Przedmiotem analizy jest problem Izw. upadłości konsumenckiej. Problem ten jest pokazany na przykładzie wybranych rozwiązań krajów członkowskich - zagadnienie to nie jest wprawdzie no razie przedmiotem regulacji europejskiej, wszelako istnieje ścisły związek między tendencją regulacji kredytu konsumenckiego oraz ewentualna potrzebą regulacji upadłości konsumenckiej. Autor rozważa koncepcję działalności „na przedpolu\" upadłości (odpowiedzialne udzielanie kredytu).
W regulacji upadłości konsumenckiej Autor proponuje model dwuetapowy (faza pozasądowa i sądowa) - najpierw próba sanacji i układu z wierzycielami, upadłość dotyczy przypadków nadmiernego i beznadziejnego zadłużenia pasywnego, tj. niezawinionego przez solidnego konsumenta, który dzięki temu uzyskuje przywilej restytucji statusu obywatela, pracownika i podatnika i nie musi korzystać z opieki socjalnej. Nie oznacza to „powszechnej amnestii\" dla dłużników, w tym nieuczciwych, ze szkodą dlo wszystkich, w tym uczciwych konsumentów.
Na świecie poszukuje się nowych systemów upadłości konsumenckiej, w których instytucja uwolnienia od reszty długu nie rodziłaby hazardu moralnego i byłaby najbardziej efektywna społecznie. Ogranicza się również dostęp do przywileju upadłości. Chodzi o to, by uwolnienie od reszty długu działało także prewencyjnie - także wobec innych konsumentów. Kluczowym problemem jest bowiem zapobieganie upadłości - popadaniu w pułapkę zadłużenia.
Celów socjalnych nie powinno się przypisywać prawu bankowemu, lecz raczej poszukiwać rozwiązań w innych sferach prawa i polityki społecznej, zdrowotnej, edukacyjnej, itp. Nadmierne skrzywienie relacji umownych na rzecz jednej strony (konsumenta) może wywoływać zjawisko hazardu moralnego, postaw roszczeniowych, odpowiedzialności a w pewnym sensie - ubezwłasnowolnienia konsumenta. Tym samym nadmierny paternalizm obraca się przeciwko interesom konsumenta.
Prof. dr. hab. Felik Sledler
Data wydania: 2006
ISBN: 978-83-60089-25-5, 9788360089255
Wydawnictwo: CeDeWu

Autor

Włodzimierz Szpringer Włodzimierz Szpringer Prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer – profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Zarządzania). Wykładowca i ekspert z zakresu bankowości i prawa bankowego, polityki i prawa konkurencji, prawnych i ekonomic...

Pozostałe książki:

Bezpieczeństwo systemu bankowego : (konkurencja czy współpraca?) Blockchain jako innowacja systemowa. Od internetu informacji do internetu wartości. Wyzwania dla sektora finansowego Datafikacja. Gospodarka oparta na danych E-commerce, e-banking : wyzwania globalizacji INSTYTUCJE NADZORU W SEKTORZE FINANSOWYM Innowacyjne modele e-biznesu Kredyt konsumencki i upadłość konsumencka : na rynku usług finansowych UE Metawersum Nowe technologie a sektor finansowy Ocena skutków regulacji Platformizacja gospodarki cyfrowej Platformy cyfrowe i gospodarka współdzielenia Regulacja konkurencji a konkurencja regulacyjna Społeczna odpowiedzialność banków Upadłość konsumencka Wpływ wirtualizacji przedsiębiorstw na modele e-biznesu
Wszystkie książki Włodzimierz Szpringer

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Upadłość konsumencka nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Upadłość konsumencka. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat
© 2007 - 2024 nakanapie.pl