Najważniejsze w procesie uczenia się są momenty, w których odkrywamy, że otaczający nas świat jest fascynujący. To one wpływają na nasz rozwój osobisty oraz powodują, że mamy pełny kontakt ze sobą. Jednak powszechne sztywne podejście do nauki sprawia, że dzieci tracą wrodzoną radość z odkrywania i chęć uczenia się nowych zagadnień. Nasiąkają także nieuwagą rodziców oraz nawykiem podejmowania kilku działań naraz, co pogarsza koncentrację i pamięć, rozprasza i zwiększa poziom stresu. Poradnik Uważne uczenie się jest opracowaniem, które przedstawia możliwości wykorzystania koncepcji uważności zarówno w procesie uczenia się, jak i nauczania. Autorzy, wychodząc od historii i założeń nurtu, prowadzą narrację wykładu poprzez informacje o kontekstach zastosowania uważności w środowiskach nastawionych na tzw. uczenie głębokie lub osiągnięcie stanu flow aż po praktykę – książkę kończy dwanaście ćwiczeń regulujących uwagę charakterystycznych dla praktyki mindfulness. Stosowanie uważności zwiększa efektywność uczących się i nauczających, wspomaga ich rozwój osobisty, pomaga zachować dobrostan fizyczny i umysłowy, a także pomaga zredukować stres, zapobiegając np. atakom paniki czy pogorszeniu zdrowia. Techniki zawarte w poradniku pomogą wyodrębnić i skoncentrować się na tym, co najważniejsze we współczesnym natłoku informacji. Z kolei dla nauczycieli, edukatorów i autodydaktów Uważne uczenie się to, poza teorią i praktyką, użyteczne wskazanie odniesień i źródeł, które inspirują do rozwijania we własnym zakresie warsztatu wykorzystywanego podczas nauczania Ćwiczenia medytacyjne, które stanowią istotną część książki, rozwijają postawę pełną otwartości i akceptacji, a tym samym mogą pomóc we wzbudzeniu u uczniów chęci do nauki, zapamiętywaniu nowych informacji i rozwijaniu skupienia. Praktykowanie technik zawartych w książce pomoże uczniom wydobyć ich potencjał, zwiększy elastyczność umysłową, a także rozwinie umiejętność rozwiązywania problemów i poprawi zdolność kojarzenia oraz tzw. głębokiego uczenia się. Wskazówki zawarte w książce pozwolą skutecznej wykorzystać czas przeznaczony na naukę. Autorzy książki – dr Craig Hassed i dr Richard Chambers – są uznanymi ekspertami w dziedzinie uważności. Początkowo swoje metody wypróbowali i rozwijali na Uniwersytecie Monash, Melbourne, jednak w krótkim czasie ich koncepcja uważnego uczenia została zastosowana na innych uczelniach. Posiadają bogatą praktykę w prowadzeniu szkoleń – zarówno dla nauczycieli, jak i dla studentów oraz uczniów – z zakresu uważności i jej zastosowania w środowiskach edukacyjnych. Uważne uczenie się jest książką dla osób, które chcą: • wyraźnie dostrzegać to, co najważniejsze w gęstym szumie informacyjnym; • poprzez praktykę uważności, skupić się na tych aspektach rzeczywistości, które do tej pory były przed nimi ukryte lub niewyraźne; • rozpoznawać, a następnie zmieniać niekorzystne schematy myślowe, sztywne przekonania i nawyki; • mądrze korzystać z nowoczesnych technologii, minimalizując ich negatywny wpływ na koncentrację; • umiejętnie radzić sobie ze stresem, z brakiem motywacji i wysokimi wymaganiami stawianymi w szkole lub pracy; • w sposób satysfakcjonujący komunikować się z innymi, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym; • wykorzystywać uważność, by uczyć z dbałością o innych i o siebie, zachęcać do eksperymentowania i dociekania, jednocześnie utrzymując dyscyplinę wśród uczniów.