Często padają pytania o stan polskiego czytelnictwa. Może jednak źle formułujemy pytanie? Może, zamiast narzekać, powinniśmy pytać o to, jak go poprawić? Dzieci, nie pierwszy raz w historii, mogą być dla nas świetnym przykładem.
Fundacja Nowoczesna Polska, w ramach projektu Wolne Lektury, zaprasza uczniów w wieku 9-19 lat na konkurs #cojaczytam. Poprzednie edycje pokazały świetną dziecięcą kreatywność i miłość do książek. Jak co roku, uczestnicy muszą przygotować lokalną kampanię promującą czytelnictwo. Tegoroczna edycja nieco się różni ze względu na epidemiczne ograniczenia, dlatego organizatorzy zachęcają do przyniesienia swoich pomysłów do sieci. Nowoczesne technologie dają szerokie pole do popisu i pozwalają dotrzeć do jeszcze większej grupy osób.
Na czym polega konkurs #cojaczytam?
W konkursie mogą wziąć udział uczniowie w grupach 3-5 osobowych. Grupy będą kwalifikowane w dwóch przedziałach wiekowych: 9-14 oraz 15-19 lat. Każda z grup powinna mieć opiekuna z biblioteki, szkoły lub innej placówki oświatowej. Sam projekt powinien zostać zgłoszony do konkursu wraz z zakończeniem akcji promującej – w formularzu przedstawiane są zrealizowane efekty. Prace konkursowe są przyjmowane od 14 września do 16 listopada na stronie internetowej:https://wolnelektury.pl/formularz/cojaczytam2020/.
Dzięki udziałowi w konkursie uczniowie nie tylko zwrócą uwagę na wartość czytelnictwa, ale nauczą się także kompleksowej organizacji wydarzeń i ich promocji w internecie. Będą musiały trenować pracę zespołową, terminowość, odpowiedzialność, a także swoją kreatywność. Nauczą się również, jak w efektywny sposób wykorzystać media społecznościowe do pracy. Stworzone przez nich kampanie powinny być promowane w mediach społecznościowych z użyciem hasztagów #wolnelektury i #cojaczytam.
Jak może wyglądać kampania stworzona przez uczniów? Możliwości są nieograniczone! Może to być podcast, seria filmów z recenzjami ulubionych książek, internetowy wywiad ze znanym pisarzem, profil na Instagramie ze zdjęciami książek. Szczególnie ceniona jest kreatywność i skuteczność kampanii. Zwycięzcy otrzymają nagrody rzeczowe o łącznej wartości nieprzekraczającej 7500zł.
Uważam, że tego rodzaju konkursy zawierają same w sobie pozytywny aspekt promowania obecnego występującego czytelnictwa u młodzieży. Podoba mi się taki pomysł w, którym oni sami odkryją siebie i czy potrafią być dobrymi obserwatorami rozumianego przez nich świata lektur czy innych książek:)