Przeglądając oferty pracy związane z pisaniem, od razu rzuca się w oczy jedno słowo – „copywriter”. Kim on jest i czego żąda? Pierwotnie określenie to oznaczało osobę zajmującą się tekstami i sloganami reklamowymi. Jednak wraz z rozwojem Internetu zapotrzebowanie na nowe treści znacznie wzrosło, a wraz z nim definicja tego pojęcia. Obecnie copywriter to osoba, która pisze teksty na zlecenie: od opisu nowego smaku batonika ryżowego po specjalistyczny artykuł branżowy. Chociaż zazwyczaj praca ta dalej ma na celu wspieranie sprzedaży, to nie ogranicza się już tylko do niej. Copywriterzy tworzą opisy produktów, odpisują na maile klientów, przygotowują treści na strony internetowe, piszą artykuły na blogi firmowe, czy poradniki dla fundacji.
Blaski i cienie pisania na zlecenie
Dlaczego tak wiele osób interesuje się tym zawodem? Z prostego powodu – próg wejścia jest relatywnie niski, a wymagania niewielkie. W przeciwieństwie do wielu innych branż, klienci czy pracodawcy rzadko wymagają przedstawienia certyfikatów, czy dyplomów potwierdzających ukończenie określonych studiów. Ponieważ prawie każdy ma obecnie komputer, wykonywanie zleceń nie generuje też konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów.
Kolejnym plusem jest też względna elastyczność. Chociaż istnieją liczne agencje marketingowe, czy redakcje, które zatrudniają swoich pracowników na umowę o pracę, to jednak większość copywriterów to wolni strzelcy. Dla niektórych z nich to opcja, by dorobić do etatu, dla innych pomysł na własny biznes.
Nic nie jest jednak idealne, w czym może tkwić problem? Ponieważ próg wejścia jest niski, to również konkurencja spora, zwłaszcza na początku. Ciężko się wybić i wyrobić swoją markę. Co więcej, zlecający są tego w pełni świadomi, a wynagrodzenie, które oferują tzw. żółtodziobom, jest przygnębiająco niskie. Wpadkowe zlecenia są też zazwyczaj wybitnie... różnorodne. Opisy produktów, teksty do pozycjonowania stron, czy kilka wpisów na ten sam temat. Łatwo się zniechęcić. Właśnie dlatego warto już na samym początku ustalić swoją specjalizację, wybrać tematy, na których się zna i szukać zleceń wśród ofert dedykowanych ekspertom. Pisanie z pasji pomoże Ci też zachować motywację, gdy pisanie stanie się codziennym obowiązkiem.
Od czytelnika do pisarza
Nic jednak nie zastąpi porządnie napisanego tekstu! Nie jesteś jednak zdany na metodę prób i błędów, ten szlak przetarło już przed Tobą wielu innych. Ich porady oraz przemyślenia możesz znaleźć w wielu ciekawych publikacjach.
„Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy”, Joanna Wrycza-Bekier
Wiele osób utożsamia określenie „pisarz” z autorem książek. Jednak Joanna Wrycza-Bekier przekonuje, że jest to spore niedomówienie. Jej zdaniem osoba, która tworzy treści, powinna z dumą określać się pisarzem. W końcu każdy, nieważne, czy pisze krótkie slogany, czy eksperckie elaboraty, powinien stosować się do zasad ciekawego opowiadania. Właśnie w tym pomoże ta publikacja. Dowiecie się z niej, jak pisać, by inni chcieli czytać. |
||
„Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu”, Joanna Wrycza-Bekier
„Magia słów” to tytuł wielokrotnie polecany, w szczególności początkującym pisarzom. Niedawno wznowiono kolejną książkę tej samej autorki. Tym razem jest to tytuł poświęcony tworzeniu tekstów przeznaczonych do Internetu. Jakich tekstów szukają internauci? I jak wpłynęło to na treści drukowane? Książka ta nie skupia się tylko na pisaniu. Autorka wyjaśnia też jak tworzyć w cyfrowym świecie np. skąd pobierać darmowe grafiki, czy jakich programów używać. |
||
„Zawód: copywriter. Zacznij zarabiać na pisaniu”, Marcin Cichocki
Tytuł tej książki mówi sam za siebie. Publikacja została napisana przez praktyka i z pewnością przyda się wszystkim, którzy dopiero myślą o spróbowaniu swoich sił w tej branży. Książka jest dość krótka, ale zawiera wiele praktycznych informacji. |
||
„Narratologia. Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń”, Paweł Tkaczyk
Od jakiegoś czasu w cenie jest też umiejętność opowiadania ciekawych historii. Czytelnicy nie chcą otrzymywać wyłącznie suchych faktów. O ile nie planujesz pisać wyłącznie dla wąskiego grona ekspertów, warto dowiedzieć się, jak zaintrygować odbiorcę. |
||
|
||
„Sztuka projektowania tekstów. Jak tworzyć treści, które podbiją internet”, Ewa Szczepaniak
Dobre teksty czasem „piszą się same”. Tak przynajmniej słyszałam. Zazwyczaj jednak jest to efekt wytężonej pracy i dobrego warsztatu. Ta publikacja pozwoli Ci nie tylko spojrzeć na techniczne aspekty powstawania tekstu, ale też odkryć własne atuty pisarskie. |
||
|
||
„Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting”, Artur Jabłoński
Jak zauważa autor, nie wszystkie zasady, których uczono w szkole, sprawdzają się podczas pisania treści do Internetu. Część z nich wymaga drobnych modyfikacji. Dodaje też: „Teksty, które łatwo się pisze, trudno się czyta. I na odwrót. Dlatego ta książka jest o trudnym pisaniu”. Publikacja przyda się każdemu, kto ma w planach działać w marketingu i tworzyć teksty, których celem jest sprzedaż. Jednak nie tylko. Tekst napisany w sposób przystępny dla odbiorcy to wartość sama w sobie! |
A co jeśli nie masz w planach kariery w copywritingu? Czy jest sens interesować się tymi książkami? Jak najbardziej! Jeśli piszesz jakiekolwiek teksty, to powyższe publikacje mogą Ci pomóc w konstruowaniu jeszcze lepszych treści. Masz bloga? Dodajesz recenzje książek? Umiejętność opowiadania ciekawych historii, czy świadomość struktury z pewnością sprawią, że wirtualna twórczość tylko zyska!
Zastanawialiście się kiedyś nad swoim pisarskim warsztatem? A może „przelewacie” na papier (lub ekran) wszystko to, co przychodzi Wam do głowy?