Interdyscyplinarna rozprawa dotycząca jednego z najtrudniejszych problemów szkolnictwa amerykańskiego – nasilającej się od lat 80. XX wieku segregacji rasowej i etnicznej w Stanach Zjednoczonych. Rasa i rasizm przenikają całą sferę edukacyjną – od aspiracji do uczenia się po kształcenie nauczycieli. Autorka rozpoczyna analizę problemową od teorii ras: krytycznej teorii ras, teorii marksistowskich, studiów dotyczących „whiteness” i kulturowych studiów rasy. Kolejnym ich przedmiotem są przyczyny biedy ludności kolorowej, od początków gettoizacji w śródmieściach metropolii po współczesną urbanizację neoliberalną. Najobszerniejsza część pracy dotyczy czynników wpływających na przepaść w osiągnięciach szkolnych uczniów rasy białej i uczniów kolorowych, a kolejna traktuje o sytuacji studentów w okresie neoliberalnych reform szkolnictwa wyższego. Monografia obejmuje także koncepcje poprawy szkolnictwa dla mniejszości rasowych i etnicznych (formułowane z jednej strony przez pedagogów, a z drugiej strony przez neokonserwatystów i neoliberałów). Kończy ją rozdział o trudnościach w reformowaniu szkół apartheidu, nawet w miastach rządzonych przez Afroamerykanów. Książka przeznaczona jest dla przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych. W pierwszym rzędzie pedagogów porównawczych, ale i politologów (polityka oświatowa Stanów Zjednoczonych), ekonomistów (finansowanie szkolnictwa), socjologów (relacje rasowe i klasowe, nierówności edukacyjne i społeczne), psychologów (kształtowanie się tożsamości rasowych) czy kulturoznawców (różnice kulturowe w społeczeństwie amerykańskim).