Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej

Justyna Nowotniak
10 /10
Ocena 10 na 10 mo偶liwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej
Popraw t臋 ksi膮偶k臋 | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 mo偶liwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Intencj膮 Autora by艂o wskazanie potencja艂u etnografii wizualnej, w mniejszym stopniu za艣 ewentualnych pu艂apek metodologicznych czyhaj膮cych na badacza si臋gaj膮cego po materia艂y wizualne, cho膰 i o tym uwa偶ny Czytelnik znajdzie niejedn膮 uwag臋. Ograniczy艂am krytyczne komentarze w przekonaniu, 偶e niewiele jest w Polsce pr贸b wykorzystywania bada艅 etnograficznych w naukach o wychowaniu, a krytyczne uwagi raczej uprawomocni膮 model badania kultury szko艂y zza biurka, ni偶 zach臋c膮 do ich weryfikacji. Opisane w tej pracy projekty badawcze mog膮 si臋 sta膰 pomocne w odpowiedzi na pytanie, kiedy wykorzystywa膰 etnografi臋 wizualn膮. Mam te偶 nadziej臋, 偶e pozwol膮 lepiej zrozumie膰 procedury gromadzenia danych i ich opracowywania, przyczyniaj膮c si臋 do podniesienia popularno艣ci bada艅 etnograficznych w艣r贸d pedagog贸w. Materia艂 zawarty w publikacji ma charakter pogl膮dowy i nie stanowi uniwersalnego modelu bada艅. Ksi膮偶ka sk艂ada si臋 z dw贸ch cz臋艣ci: pierwsza podkre艣la wykorzystanie etnografii wizualnej w projektach badawczych, druga kieruje uwag臋 Czytelnika w stron臋 praktyki pedagogicznej. Pierwszy rozdzia艂 to charakterystyka bada艅 etnograficznych, jej znaczenia w naukach o wychowaniu, rozpoczynaj膮ca si臋 od og贸lnych ustale艅 terminologicznych, odnosz膮cych si臋 tak偶e do problemu wizualno艣ci i statusu obrazu, uprawomocnionego przez etnografi臋 wizualn膮. W rozdziale drugim opisano szczeg贸艂owo model bada艅 wykorzystany przy eksploracji ukrytych program贸w, przygotowano grunt do przedstawienia technik fotograficznych oraz zagadnie艅 zwi膮zanych z interpretacj膮 materia艂u wizualnego. Przedstawione badanie ukrytych program贸w polega na analizie wizualnych tekst贸w kultury, nade wszystko za艣 praktyk kulturowych, strategii i dzia艂a艅 komunikacyjnych, mechanizm贸w spo艂ecznych tabuizuj膮cych widzenie. Kilka s艂贸w po艣wi臋cono r贸wnie偶 fenomenowi tworzenia album贸w szkolnych, swoistych prezentacji podlegaj膮cych permanentnym zmianom, uprawomocniaj膮cych aktualnie obowi膮zuj膮ce wizje szkolnych kultur. Idealizacje, na potrzeby kt贸rych dokonywana jest rekonstrukcja zbior贸w, same w sobie staj膮 si臋 punktem odniesienia dla cz艂onk贸w szkolnych spo艂eczno艣ci, by przy ich pomocy mogli tworzy膰 i umacnia膰 grupow膮 to偶samo艣膰. W rozdziale trzecim autorzy fotografii przenosz膮 Czytelnika w obszar refleksji dotycz膮cych dyskursu wiedzy 鈥 w艂adzy Michela Foucaulta w 鈥瀦wizualizowanym鈥 艣wiecie szko艂y. Pierwsz膮 cz臋艣膰 zamyka pr贸ba zobrazowania spo艂ecznego 艣wiata pokoju nauczycielskiego. Wyeksponowano tutaj prac臋 nad esejem fotograficznym pedagog贸w. Materia艂 empiryczny poddany analizie ma r贸wnie偶 posta膰 fotodokument贸w przestrzeni edukacyjnej przygotowanych przez nauczycieli. Druga cz臋艣膰 ksi膮偶ki jest wyk艂adni膮 mojego przekonania, 偶e badanie jako艣ciowe to nie tylko i nie przede wszystkim wyb贸r takich czy innych technik badawczych, lecz okre艣lona filozofia badania naukowego w naukach spo艂ecznych. Pierwszy rozdzia艂 drugiej cz臋艣ci ksi膮偶ki zosta艂 po艣wi臋cony fotoewaluacji w przekonaniu, 偶e fotografowanie i pokazywanie szkolnej rzeczywisto艣ci mo偶e wiele zmieni膰 w po艂o偶eniu uczni贸w i nauczycieli. Decydentom o艣wiatowym wielokrotnie nale偶y te problemy 鈥瀗ie tylko uzmys艂owi膰, ale i pokaza膰鈥. W rozdziale drugim opisa艂am badania zrealizowane wsp贸lnie ze studentami. Stara艂am si臋 znale藕膰 odpowied藕 na pytanie: jak poradzi膰 sobie z nauczaniem metodologii bada艅 spo艂ecznych w kontek艣cie jej etycznych aspekt贸w? Uwypukli艂am tu znaczenie etnografii wizualnej, maj膮cej ogromne mo偶liwo艣ci oddzia艂ywania na wyobra藕ni臋 studenta, z kt贸r膮 to 鈥瀙orz膮dna鈥 i obros艂a w tradycj臋 oraln膮 dydaktyka akademicka radzi sobie do艣膰 s艂abo. Przy okazji omawiania wsp贸艂pracy ze studentami na艣wietli艂am problem danych wra偶liwych pozyskiwanych w badaniach etnograficznych. W ostatnim rozdziale monografii, stanowi膮cym zarazem zako艅czenie, stara艂am si臋 wyeksponowa膰 wszystkie mo偶liwo艣ci etnografii wizualnej, 艣wiadomie nara偶aj膮c si臋 na zarzut zaniechania krytycznego ogl膮du tej metody.
Data wydania: 2012-09-05
ISBN: 978-83-7587-979-7, 9788375879797
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 280
Mamy 1 inne wydanie tej ksi膮偶ki

Gdzie kupi膰

Ksi臋garnie internetowe
Sprawdzam dost臋pno艣膰...
Og艂oszenia
{}
Dodaj og艂oszenie
2 osoby szukaj膮 tej ksi膮偶ki
{}

Moja Biblioteczka

Ju偶 przeczytana? Jak j膮 oceniasz?

Recenzje

Co艣 mi si臋 wydaje, 偶e ksi膮偶ka Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej a偶 si臋 prosi o Twoj膮 recenzj臋. Chyba jej nie odm贸wisz?
{}锔 Napisz pierwsz膮 recenzje

Moja opinia o ksi膮偶ce

Opinie

@oficynaIMPULS
2012-09-18
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
{} 10 /10
Impuls poleca

Cytaty z ksi膮偶ki

O nie! Ksi膮偶ka Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej. czuje si臋 pomini臋ta, bo nikt nie doda艂 jeszcze do niej cytatu. Mo偶e jej pomo偶esz i dodasz jaki艣?
{} Dodaj cytat
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatno艣ci Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Po艂udnie