Historia biblijnej Judyty, która chcąc ratować ojczyznę, zabiła podstępnie wodza wrogiej armii Holofernesa, doczekała się niezliczonych adaptacji w literaturze, plastyce i na deskach teatrów. Książka Anny Mai Misiak analizuje fenomen Księgi Judyty i jej oddziaływanie na sztukę począwszy od średniowiecza, a na współczesności skończywszy. Ukazując ewolucję w postrzeganiu bohaterki na przestrzeni stuleci: od szesnastowiecznego ideału cnoty i poświęcenia, przez modernistyczny wizerunek przeżywającej rozterki „kobiety fatalnej”, po ujęcie współczesne, silnie zseksualizowane, zespolone z problematyką władzy oraz dyskursem feministycznym, Misiak traktuje historię Judyty jako uniwersalny mit, dzięki temu – wpisując się w nurt badań nad korespondencją literatury i sztuk wizualnych – rozszerza możliwości interpretacyjne Księgi. Pyta między innymi o istotę mitu biblijnego, snuje rozważania na temat portretu, aktu, cielesności i przemocy oraz formułuje – na wzór myśli freudowskiej – podstawy „kompleksu Judyty”.