Kompetencje społeczne dyrektorów szkół

Bożena Tołwińska
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza
Książka Kompetencje społeczne dyrektorów szkół
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie
10 /10
Ocena 10 na 10 możliwych
Na podstawie 1 oceny kanapowicza

Opis

Prezentowana praca składa się z dwóch uzupełniających się części. W pierwszej zostały przedstawione teoretyczne aspekty kompetencji społecznych (rozdziały 1?2), w drugiej zaś ich empiryczny wymiar (rozdziały 3?6).

Podejmowanie problematyki kompetencji społecznych dyrektorów szkół ma wielowątkowe uzasadnienie. Tej kwestii został poświęcony rozdział 1. Uzasadniono w nim celowość jej rozważania, zakorzeniając ją w złożonym kontekście, w którym funkcjonują współczesne szkoły. Autorka przedstawia, jak na tym tle zmienia się kierownicza rola dyrektora szkoły i rodzi się zapotrzebowanie na społeczne kompetencje.

W rozdziale 2 została zaprezentowana podstawa teoretyczna prowadzonych dociekań badawczych. Przedstawiono w nim, czym są kompetencje, kompetencje kierownicze i kompetencje społeczne, oraz koncentruję się na charakterystyce wybranych kompetencji społecznych w świetle interdyscyplinarnej literatury (prace z pedagogiki, psychologii, organizacji i zarządzania, w tym zarządzania oświatą i psychologii zarządzania).
Kolejne rozdziały zawierają prezentację, analizę i interpretację wyników badań własnych.
Książka powstała na podstawie rozprawy doktorskiej przygotowanej na Uniwersytecie w Białymstoku, na Wydziale Pedagogiki i Psychologii, pod kierunkiem naukowym dr. hab. Michała Balickiego, profesora UwB. Jest jej zmienioną wersją.

Troska o wysoką jakość edukacji skłania teoretyków i praktyków w tej dziedzinie do poszukiwania czynników doskonalących pracę szkoły. Współcześnie podkreśla się rolę osób kierujących organizacjami w osiąganiu przez nie skuteczności, czyli w realizacji postawionych celów. Ma to odniesienie zarówno do firm komercyjnych, jak i organizacji publicznych, m.in. szkół. W oświacie odpowiednie realizowanie funkcji kierowniczych zyskuje najwyższą rangę ze względu na duże wymagania stawiane edukacji. Podnoszenie jej jakości ma doniosłe znaczenie dla zwiększania szans życiowych jednostek, a tym samym wpływa na rozwój lokalny i w skali kraju.

Aby szkoły mogły sprostać temu zadaniu, muszą być właściwie zarządzane, a wśród różnych obszarów tego procesu na plan pierwszy wysuwa się kierowanie kadrą nauczycieli. Uruchamianie potencjału tkwiącego w ludziach jest działaniem specyficznym, bardzo złożonym, wymagającym dysponowania wiedzą i umiejętnościami kształtowania relacji międzyludzkich, tak aby w pełni osiągać cele organizacyjne i tworzyć klimat organizacji sprzyjający rozwojowi. Tak zarysowane cele realizowane są głównie w procesie komunikowania się i motywowania do pracy. Ponadto w dobie dynamicznych zmian kontekstu lokalnego i globalnego w organizacjach często pojawiają się sytuacje konfliktowe. Te spostrzeżenia stały się kryterium wyboru trzech kompetencji jako przedmiotu analiz teoretycznych i empirycznych w niniejszej pracy. Przedmiotem zainteresowań badawczych autorka uczyniła zatem kompetencje dyrektorów szkół w zakresie komunikowania się, motywowania do pracy i rozwiązywania konfliktów.
Data wydania: 2011-01-28
ISBN: 978-83-7587-487-7, 9788375874877
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza IMPULS
Stron: 234

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe


Ogłoszenia

{}
Dodaj ogłoszenie
za darmo!
Używane książki mają duszę. Zamiast kupować w sklepie, zajrzyj na naszą stronę z ogłoszeniami. Książkowe zero-waste? Kupuj używane, sprzedawaj niechciane.

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Kompetencje społeczne dyrektorów szkół? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
{}️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Opinie

@oficynaIMPULS
2011-02-03
{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}
{} 10 /10
Impuls poleca

Co czytać po książce “Kompetencje społeczne dyrektorów szkół”- Bożena Tołwińska

Przywództwo edukacyjne
Przywództwo edukacyjne Grzegorz Mazurkiewicz
Przywództwo w edukacji to nie prowadzenie grupy według znany...
Zarządzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole
Zarządzanie edukacyjne a wy... Jan Łuczyński
Książka jest jedną z pierwszych w polskiej literaturze z zak...
Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych szkołach podstawowych
Identyfikowanie i zaspokaja... Zuzanna Zbróg
Publikacja ma charakter empirycznego studium porównawczego r...
Socjopedagogiczne konteksty postaw nauczycieli wobec edukacji integracyjnej
Socjopedagogiczne konteksty... Chodkowska Maria Kazanowski Zdzisław
W dzisiejszym podejściu do rehabilitacji i edukacji dajemy p...
Sytuacja szkolna dziecka z rodziny ubogiej
Sytuacja szkolna dziecka z ... Grażyna Cęcelek
„Autorka wpisuje się w dyskurs naukowy, ale także nurt debat...

Cytaty z książki

O nie! Książka Kompetencje społeczne dyrektorów szkół. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
{} Dodaj cytat
O nas Kontakt Pomoc Polityka prywatności Regulamin
© 2021 nakanapie.pl
Zrobione z {} na Pradze Południe