Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych

Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Jerzy Snopek, Krzysztof Groń, Wojciech Furman
Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Obrazowa forma porozumiewania się ludzi jest bardzo odległa i znana niemal od początku świata. Właściwie nie wiadomo, czy pierwszym narzędziem porozumiewania się było słowo, czy obraz. O początkach obu modeli komunikowania wiemy tyle samo: z okresu przedhistorycznego zachowały się rysunki naskalne z Ziemi Arnhema w północnej Australii, z grot Lascaux w południowej Francji, z Tassili w północnej Algierii, ale za Ewangelią św. Jana powtarzamy: „na początku było Słowo...”, które utożsamia się z Bogiem, a więc początkiem świata.

Bez słów nie ma komunikacji międzyludzkiej, ale wiemy też, że obraz wspomaga słowo, a nawet urzeczywistnia jego percepcję, słowo natomiast dookreśla obraz. Istotą obrazu jest znak, istotą znaku informacja, która jest zawsze prawdziwa. Bez względu na swą wartość może się stać dla odbiorców symbolem, a nawet ikoną. Obraz jako znak pełni wreszcie określone funkcje (m.in. informacyjną, ekspresywną, impresywną, estetyczną), szczególnie w dziennikarstwie, reklamie i public relations.

Zawarte w znaku informacje składają się na sens obrazu w tych trzech dziedzinach komunikowania społecznego.

Książka składa się z dwóch części. Pierwsza mówi o wykorzystaniu obrazu w prasie, druga przedstawia wykorzystanie obrazu w mediach elektronicznych. Poszczególne artykuły pokazują, że obraz w dziennikarstwie jest przede wszystkim informacją wizualną i pojmowany jest raczej w kategoriach rzeczywistości, odmiennie niż w reklamie i public relations.

Dopełnienie omówionej tu tematyki znajdziemy w tomie Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie, również pod redakcją naukową Kazimierza Wolego-Zmorzyńskiego, Jerzego Snopka i Krzysztofa Gronia. Poruszono w nim kwestie obrazu wywołującego przeżycia estetyczne, nawiązującego do tradycji, w którym układ barw i znaków w sposób szczególny działa na wyobraźnię odbiorcy. Tom ten porządkuje także wiedzę na temat tego, jak prawnie może być wykorzystywany wizerunek w mediach.

W serii Akademickie Warsztaty Dziennikarskie ukazują się podręczniki akademickie, książki o charakterze monograficznym i warsztatowym, a także tłumaczenia ważnych zagranicznych publikacji z dziedziny mediów.

Data wydania: 2013-03-08
ISBN: 978-83-7561-205-9, 9788375612059
Wydawnictwo: Poltext
Stron: 223
dodana przez: chudini0505

Autor

Kazimierz Wolny-Zmorzyński Kazimierz Wolny-Zmorzyński
Urodzony 7 sierpnia 1957 roku w Polsce
Kazimierz Wolny-Zmorzyński – polski medioznawca i literaturoznawca, profesor związany z Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem Warszawskim, Uniwersytetem Wrocławskim, Uniwersytetem Śląskim oraz Uniwersytetem Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. O...

Pozostałe książki:

Fotograficzne gatunki dziennikarskie Reportaż - jak go napisać? Dziennikarstwo a literatura w XX i XXI wieku Podręcznik akademicki Fotografia dziennikarska
Wszystkie książki Kazimierz Wolny-Zmorzyński

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
{}
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki
{}

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Książka Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych nie ma jeszcze recenzji. Znasz ją? Może napiszesz kilka słów dla innych Kanapowiczów?
{}️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
{} Dodaj cytat
O nas Kontakt Pomoc
Polityka prywatności Regulamin
© 2022 nakanapie.pl