Obrazy pamięci i wiedzy

Magdalena Wróblewska
Obrazy pamięci i wiedzy
Popraw tę książkę | Dodaj inne wydanie

Opis

Seria Horyzonty Nowoczesności, tom 132

W książce zaprezentowano – rzadko podejmowane w literaturze dotyczącej tak metodologii historii sztuki, jak i historii fotografii – zagadnienie reprodukcji dzieła sztuki i artefaktu. Jest to o tyle zaskakujące, że fotografia zaczęła się od reprodukcji właśnie, od faksymile innych obrazów, które tworzył od 1822 roku Nicéphore Niépce. W tym samym czasie historia sztuki wyemancypowała jako odrębna dyscyplina akademicka i od początku jej przedstawiciele posługiwali się nowym medium, i w procesie badawczym, dydaktycznym, i w publikacjach swoich prac. Fotografia nie była jednak nigdy medium transparentnym. Magdalena Wróblewska pokazuje szczególnie jej uwikłania w aktualny dyskurs władzy (zwłaszcza w kolonializm) oraz w reżim wiedzy („obiektywność”). Fotograficzna reprodukcja dzieła ukazana została nie jako proste narzędzie, ale medium, współtworzące zarówno przedmiot badań, jak i samą dyscyplinę.

Książka Magdaleny Wróblewskiej jest na gruncie polskich badań pionierskim spojrzeniem na fotografię jako na medium ściśle związane z wczesnym rozwojem historii sztuki jako autonomicznej dyscypliny naukowej; nie medium służebne czy pomocnicze, lecz aktywnie współkonstytuujące tę dziedzinę wiedzy. Jest otworzeniem oczu na niezauważane, mimowiedne, lecz, jak się okazuje, tkwiące u samych podstaw naukowego działania czynniki pracy badawczej. Książka ta wnosi bardzo istotny wkład w krytyczną, rewizyjną, lecz w rezultacie niezbędną i ożywczą refleksję nad naszą dyscypliną.
prof. dr hab. Maria Poprzęcka

PODZIĘKOWANIA

WSTĘP

1. Obrazy pamięci i wiedzy

2. Reprodukcja, archiwum, narracja

3. Przedmiot i tezy

HISTORIE POCZĄTKÓW: FOTOGRAFIA JAKO REPRODUKCJA

1. Pisanie historii początków

1.1. Pytanie o początek
1.2. Przed fotografią

2. Pragnienie reprodukcji

2.1. Od grafiki do fotografii: Nicéphore Niépce
2.2. Od malarstwa do fotografii: Louis Jacques Mandé Daguerre
2.3. Od rysunku i pisma do fotografii: William Henry Fox Talbot

3. Obraz kulturowego uniwersum

3.1. Reprodukcja w służbie wiedzy i władzy
3.2. Reprodukcja w służbie podbojów kolonialnych
3.3. Kształtowanie obrazu innej kultury
3.4. Mobilny substytut

SPONTANICZNA REPRODUKCJA

1. Pojęcie „spontanicznej reprodukcji”

1.1. Obraz natury
1.2. Obraz malowniczy
1.3. Obraz i camera obscura
1.4. Między „prawdą natury” a „obiektywnością”

2. Reprodukcja fotograficzna pomiędzy indeksem a ikoną

2.1. Prawda obrazu
2.2. System reprezentacji
2.3. Oryginał – strata i obecność
2.4. Między indeksem a ikoną

3. Zapis nieświadomy

3.1. Momentalna inskrypcja
3.2. Aporie „spontanicznej reprodukcji”

REPRODUKCJA FOTOGRAFICZNA I ARCHIWUM

1. Początki archiwum fotografii

1.1. Od kunstkamery do archiwum
1.2. Pierwsze archiwum fotograficznych reprodukcji
1.3. „Fotografie okazów”
1.4. Fotografia i archiwum: podwójne potwierdzenie

2. Konieczność archiwizacji

2.1. Spojrzenie w przeszłość
2.2. Lęk przed stratą
2.3. Anachronizm fotograficznej reprodukcji
2.4. Dynamika archiwum

3. Obrazy pamięci i wiedzy

3.1. Dystans
3.2. Mentalne archiwum

REPRODUKCJA FOTOGRAFICZNA I NARRACJA

1. Fotografia i historia sztuki

1.1. Ruskin i fotografia
1.2. Media reprezentacji
1.3. Wartościowanie mediów
1.4. Reprodukcja między mediami

2. Kamienie Wenecji

2.1. Analiza detalu
2.2. Pałac Dożów
2.3. Znaczenie detalu
2.4. Chronoskopia

ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK

Data wydania: 2022-12-31
ISBN: 978-83-242-3860-6, 9788324238606
Wydawnictwo: Universitas
Cykl: Horyzonty Nowoczesności, tom 132
Kategoria: Sztuka
Stron: 298

Autor

Magdalena Wróblewska Magdalena Wróblewska Magdalena Wróblewska – historyczka sztuki, pracuje na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 2015–2020 kierowała programami badawczymi w Muzeum Warszawy, gdzie zrealizowała m.in. nagrodzony „Sybillą” projekt dotyczący migrac...

Gdzie kupić

Księgarnie internetowe
Sprawdzam dostępność...
Ogłoszenia
Dodaj ogłoszenie
2 osoby szukają tej książki

Moja Biblioteczka

Już przeczytana? Jak ją oceniasz?

Recenzje

Czy ja dobrze widzę, że znasz książkę Obrazy pamięci i wiedzy? Koniecznie daj znać, co o niej myślisz w recenzji!
️ Napisz pierwszą recenzje

Moja opinia o książce

Cytaty z książki

O nie! Książka Obrazy pamięci i wiedzy. czuje się pominięta, bo nikt nie dodał jeszcze do niej cytatu. Może jej pomożesz i dodasz jakiś?
Dodaj cytat

Pozostałe książki z cyklu

Czytanie Nietzschego
Czytanie Nietzschego
Hanna Buczyńska-Garewicz
Cioran pisał: „wszystko jest niepowtarzalne i pozbawione sensu”. Jest to parafraza myśli Nietzschego...
Typografie
Typografie
Philippe Lacoue-Labarthe
HORYZONTY NOWOCZESNOŚCI. Tom 108 Niniejszy wybór pism Philippe’a Lacoue-Labarthe obejmuje niezwykle ...
Antologia studiów nad traumą
Antologia studiów nad traumą
...
Pojęcie traumy upowszechniło się jako narzędzie opisu w psychoterapii, literaturoznawstwie, badaniac...
Lektury retroaktywne. Rodowody współczesnej myśli filozoficznej
Lektury retroaktywne. Rodow...
Szymon Wróbel
Na pierwszy rzut oka tytuł książki, Lektury retroaktywne. Rodowody współczesnej myśli filozoficznej,...
Dylematy demokracji. Kontekst polski
Dylematy demokracji. Kontek...
Paweł Dybel
Nowa książka Pawła Dybla, wybitnego znawcy psychoanalizy, hermeneutyki oraz filozofii politycznej, ...
Pojęcia polityczne. Wspólnota, immunizacja, biopolityka
Pojęcia polityczne. Wspólno...
Roberto Esposito ...
Pojęcia polityczne. Wspólnota, immunizacja, biopolityka to zbiór esejów prezentujących dziesięciolet...
© 2007 - 2024 nakanapie.pl